Senaste nytt från Runacademy:

November 08, 2019

I veckan har våra löpargrupper fått springa Backväxlaren, ett tufft och utmanande pass där både hjärta och muskler fått sig en rejäl omgång. I passet har deltagarna fått jobba med löpskolning, styrka och löpintervaller i backe.

Att springa i backe må vara tufft men fördelarna med backträning är många!

Du får bättre kondition! När du springer i backe får du upp pulsen rejält, vilket i din tur får hjärtat att pumpa mer syre till musklerna.

Du blir starkare och mer spänstig! Backens lutning gör att dina muskler i lår, säte och vader får jobba. Du kommer därmed kunna utveckla mer kraft när du springer på plant underlag. Du behöver dessutom skjuta ifrån mer när du springer backe, vilket gör att du får ett mer explosivt steg.

Du utvecklar din löpteknik! Backlöpning är bra för tekniken då du får högre knälyft och frekvens vilket gör att du landar under kroppen. Ditt löpsteg blir då mer ekonomiskt, effektivt och skonsamt.

Känslan efteråt är magisk! Känslan efter att ha tagit sig igenom ett backpass och besegrat backen är fantastisk! Du står på toppen av backen och känner dig som en vinnare.

“Det är så mycket roligare att springa tillsammans” uttryckte en av deltagarna i Skatås.

Grymma deltagare i Sundsvall som jobbar med statisk knäböj.


“Backar är jättekul!” I Piteå uttryckte även flera att veckans pass var ett av höstens tuffaste.

Skellefteås deltagare kämpade på och lyckades hålla värmen i tolv minusgrader.

Solnas deltagare fräste på i backen och imponerade på ledarna.

Starkt jobbat i veckan! Ni är alla stjärnor som tagit er an Backväxlaren!


Kolla in vårt Facebook album för bilder!
För fler bilder från veckans pass så kolla gärna in vårt facebook album där vi kontinuerligt lägger upp bilder från våra löpargrupper.

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.

Petras blogg:
Fler inlägg från Runacademy:
Bloggarkiv: