Senaste nytt från Runacademy:

Mars 27, 2020

Nu har vecka precis avslutat andra veckan med träning i våra löpargrupper. Denna vecka har alla våra deltagare fått välja mellan tre olika pass. Detta för att deltagarna själva ska kunna få möjlighet att välja vilket som passar dem bäst efter mål och erfarenhet i löpningen. De tre olika valmöjligheterna var löpning för nybörjare med introduktion till löpskolning, formkollspasset och intertvallpasset powerhit.

 

Löpning för nybörjare
I löpning för nybörjare var det under denna vecka dags för två minuters joggsekvenser. Som nybörjare är det viktigt att ta det lugnt i början med hur länge och fort man springer. Detta för att leder, senor och muskler ska försiktigt anpassa sig. Har du för bråttom i processen att komma igång med löpningen finns det risk att du får ont. Därför är det med fördel bäst att blanda jogging med gång vilket gör att kroppen får korta pauser att återhämta sig. Just det fick våra nybörjare göra denna vecka.

Bild från Laholms träning

Introduktion till löpskolning
Våra nybörjare fick även under passet introduceras till löpskolning. Löpskolning är olika löpteknikövningar där vi överdriver löpsteget olika rörelser. Syftet med övningarna är att förbättra löpsteget genom att hjälpa nervsystemet att koordinera rätt muskler. Man stärker även upp musklerna som används i vaderna, benen och höften, förbättrar balansen och frekvensen i steget.

Formkollspasset
För de löpare i grupperna som redan är igång med löpningen valdes det mellan formkollspasset och powerhit. I formkollspasset sprang deltagarna 1000 meters intervaller. Syftet var att stämma av hur formen är just nu genom att försöka springa 15-30 sekunder snabbare än ens måltempo på milen. Ledarna på passet ropade ut tiderna så att deltagarna fick veta var de ligger just nu. De uppmuntrades att försöka springa intervallerna så jämna tidsmässigt som möjligt. I slutet av terminen kommer deltagarna få möjlighet att springa samma pass igen för att på så sätt kunna mäta utvecklingen.

Bild från Lidingös grupp

Powerhit
För de som ville ha ett mer varierat pass utan fokus på tider fanns möjligheten att välja powerhitpasset. Syftet med passet är att träna upp konditionen och fartkänslan genom olika typer av intervaller. Passet var ett händelserikt och uppskattat bland de som valde detta pass.

Vi är glada över den energi och glädje ni deltagare sprider under passen. Vi ser nu framemot nya löparutmaningar nästa vecka.

Härligt gäng i Täby

Glada löpare i Huddinge

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: