Är det farligt med träningsvärk?

Amanda Nekby november 10, 2017

crossfarsta1

Denna vecka i löpargrupperna  har vi kört ett pass där vi kombinerat löpskolningsövningar med löpintervaller och spänstövningnar med intervaller. Att köra spänstträning är något som många av oss inte gör så ofta. Av er som kört veckans pass har säkerligen många av er märkt att detta lett till en viss biverkning – nämligen träningsvärk. Till och med våra ledare har klagat över den fina presenten då de själva också var med på träningspasset. Det har varit ömma muskler från topp till tå och ofta sitter träningsvärken i 1-4 dagar efter passet. Värst brukar det vara två dagar efter passet men det kan också vara något individuellt hur man reagerar.

Varför får man träningsvärk?
Att man får träningsvärk har faktiskt ingenting att göra med hur vältränad man är. De som är vältränade kan få minst lika mycket träningsvärk som de som inte tränat så mycket. Det handlar snarare om att man utsätter kroppen för nya övningar och ny belastning som den inte är van vid. Framförallt är det den excentriska träningen (vilket innebär att muskeln jobbar under en förlängning där man bromsar upp rörelsen) som ger den största träningsvärken. Olika typer av hopp brukar också ge mycket träningsvärk om man inte kör det regelbundet och efter veckans burpees och upphopp så ger det ömma muskler.

Kan det vara farligt med träningsvärk?
Träningsvärk är inget farligt utan något som alla får när man har gjort nya övningar som kroppen är van vid. Det behöver inte enbart komma av hård träning utan främst från att muskler aktiveras på ett sätt de inte gjort tidigare. Rejäl träningsvärk kan däremot vara obehaglig och det kan vara svårt att gå osv, men det är inget som är farligt som du behöver oroa dig över.

Vad kan man göra för att minska träningsvärken?
För att minska smärtan så hjälper det att köra lättare återhämtningspass där man får upp blodcirkulationen. Det kan vara promenader, simning eller lätt jogg. Stretching och massage kan också hjälpa till att öka blodcirkulationen och på så sätt påskynda återhämtningen. Låt kroppen framförallt få återhämta sig innan du går på med hårda träningspass igen.

Här ser ni bilder ifrån onsdagens och torsdagens löpargrupper: 

Kalmar

Drillchallengekalmar1

Drillchallengekalmar2

Drillchallengekalmar3


Lund

Drillchallengelund1

Drillchallengelund2


Norrköping

Drillchallengenorrköping1

Drillchallengenorrköping2


Sundsvall

Drillchallengesundsavll3

Drillchallengesundsvall1

Drillchallengesundsvall2


Södermalm

Södermalm1drill


Uppsala

Drillchallengeuppsla1

 


Halmstad

Drillchallengehalmstad1

Drillchallengehalmstad2


Hammarby Sjöstad

Drillchallengehammarby1 Drillchallengehammarby2


Huddinge

Drillchallengehudding1

Drillchallengehuddinge2


Jönköping

Drillchallengejön1

Drillchallengejön2

Drillchallengejön3

Bra jobbat på veckans pass även Borlänge, Göteborg, Skellefteå, Trollhättan och Borås!


comments powered by Disqus