Senaste nytt från Runacademy:

Detta inlägg är från Runacademy's grundare Petra Kindlund
December 30, 2018

Innan det är dags att blicka framåt på det nya året och sätta upp nya mål så så är det bra att summera året som varit.

För min del har det varit ett väldigt annorlunda år då jag blev gravid i januari. Tidigare år har löpningen oftast varit fokuserad på något specifikt lopp där målet har varit att komma så förberedd som möjligt. Men i år har löpningen inte alls handlat om att prestera och springa vissa resultat. På ett sätt har löpningen varit mycket viktigare än att enbart prestera.

Jag är övertygad om att det är tack vare löpningen som gjort att jag ändå mått så bra under graviditeten. Det var den som gjorde mig glad när jag kände mig nere, det var löpningen som gav mig energi när jag var trött och det är säkerligen tack vare löpningen som jag ändå kände mig stark under förlossningen.

Jag är så tacksam och glad över att jag ändå kunde springa så långt in i graviditeten då det har betytt så mycket.

Här kommer några av mina bästa löparminnen från 2018:

Madeira var något alldeles extra

Året startade med att jag och min man åkte till Madeira för att reka inför vårt allra första Löparläger på ön. Jag älskade verkligen denna natur och kände mig stark på passen.

När jag sen kom tillbaka på vårt läger i mars så var jag gravid och fick ta det lite lugnare. Hade då även med min far på resan och det betydde extra mycket att få göra den häftigaste toppturen tillsammans med honom. Min far är nämligen ingen löpare och tränar nästan ingenting till vardags. Jag var därför så imponerad över hur han klarade av den turen då det var väldigt krävande.

Upptäckte först alla härliga stigar på Madeira med min man.

Extra häftigt att få med min far över de högsta topparna på vårt läger i mars!

Madeira är något alldeles extra. För dig som vill uppleva det så arrangerar vi ett läger där åter i mars.

Hela gänget på Madeira!

Träningspass med kollegorna

Innan det för min del blev för tungt och jobbigt att springa så körde vi under våren flera intervallpass med kollegorna på kontoret. Saknar verkligen dessa tuffa pass med dem. Ett pass jag tyckte om extra mycket var ett pass i trappor där jag tog det lugnt på alla intervaller förutom den sista och då orkade jag utmana mina kollegor, vilket så klart var extra roligt.

Under våren blev den en hel del hårda och roliga pass med kollegorna

Många roliga coachningspass

Under våren blev det många roliga coachningspass med löpargrupperna. Har verkligen saknat dessa pass under hösten. Vårens trailpass var något av mina favoriter!

Mitt under coachningen

Löpning på Kreta

I maj reste jag på semester med qmin man till Kreta och där fick jag till några sköna rundor som kändes riktigt bra innan kroppen blev för tung.

Det var extra härligt att springa på Kreta då kroppen fortfarande kändes okej

Många löppass som avslutas med bad

Vilken vår och sommar det har varit. Det har varit extra många löppass som avslutats med ett dopp och det gillar jag extra mycket!

Jag och min kollega Therese efter ett en löprunda som avslutats med ett dopp

Seger på Stockholm Trail

Trodde inte det skulle bli något lopp för mig alls under året men kunde inte helt hålla mig borta. Något spontant anmälde jag mig till Stockholm Trail på 5km som jag väldigt överraskande också vann i vecka 24. Underbart att få känna på lite tävlingskänsla för en stund.

Vann överraskande Stockholm Trail 5km i vecka 24.

Underbara Österlen

Jag brukar varje sommar åka på semester till något bergslopp eller liknande för äventyr. Som gravid kändes det dock inte så lockande med höga berg och valde att istället åka till Österlen i Skåne. Det var så mycket finare och bättre än vad jag kunde tro. Det är väldigt vackert med vita långa stränder, mjuka stigar och fina kullar. Underbart att dessutom knappt ha några backar som gravid. Vi har faktiskt redan nu bokat stuga så vi kan komma tillbaka i sommar.

Härlig löpning vid havet på Österlen

Magiskt vita stränder

Öppna och fina landskap

Vackra Grövelsjön

När det var som varmast i somras så var det uppfriskande att åka till fjällen i Grövelsjön. Det var underbart att på så sätt slippa hettan och fick till några riktigt bra löppass. Kommer framförallt ihåg att jag orkade ta mig igenom ett krävande 5km spår med mycket backar utan att behöva gå en enda gång. Det kändes extra skönt att kunna göra det i vecka 30.

Vi kommer för övrigt att arrangera ett läger i Grövelsjön på nytt i mitten av augusti om du också vill uppleva dessa fjäll.

Sista löpturen i vecka 33

Min sista löptur blev i vecka 33 och den turen kommer jag därför ihåg något extra. Det var väl ingen magisk tur då jag fick stanna och kissa typ hela tiden, magen kändes tung och det var inte alls skönt att springa. Bestämde mig då att det var dumt att fortsätta springa. Det är ändå ett fint minne att komma ihåg.

Mitt sista löppass i vecka 33

Sista hårda passet i Flottsbro

I brist på löpträning tog jag mig i vecka 35 till Stockholms högsta Slalombacke i Flottsbro. Det var riktigt befriande att få kämpa sig uppför backen i 3 omgångar och kände mig så stolt efter det!

Besegrade Flottsbro i 3 omgångar i vecka 35

Första löpstegen efter förlossningen

Det var varken långt eller fort men så befriande. Tre och en halvmånad efter mina sista löpsteg så kunde jag ta mina första löpsteg efter förlossningen. Det blev enbart 5 minuter men varenda minut var extra betydelsefull. Nu ser jag framemot att stärka upp kroppen och vara redo för nya utmaningar och upplevelser för 2019!

Även om det enbart blev några steg så var de extra betydelsefulla efter förlossningen!

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: