Senaste nytt från Runacademy:

Maj 16, 2020

Är du sugen på att ge dig ut i skogen nu när värmen äntligen börjar att komma? Har du kanske inte sprungit i skogen på ett tag? 

I våra löpargrupper den här veckan har vi sprungit trail vilket har varit väldigt uppskattat, kul! För er som deltog och har fått försmak på skogen, så är det nu bara att fortsätta. För er andra så är det många som tycker det är svårt att ge sig ut första gången. Det är så mycket lättare att ta den “vanliga rundan”. Läs våra tips nedan och få inspiration!

Ta det försiktigt i början
Som allting annat så gäller det i första hand att ta det lite försiktigt när man inte har gjort något på länge. Det gäller även när du ska springa i skogen. Har du inte sprungit alls under vintern så gäller det att kroppen först måste få vänja sig vid belastningen att springa. Om du mest har hållt dig på asfalt eller löpband under vintern så kan det vara bra att tänka på att fötterna kan behövas stärkas upp innan du går på för fullt. Det är lätt att annars vricka fötterna om du går på för hårt och inte är van. Det kan därför vara bra att också jobba med en del fotstyrkeövningar som att gå på hälarna, gå på tårna eller att snurra på vristerna.

Tempot kommer att gå långsammare
Du ska även vara beredd på att tempot i skogen går mycket långsammare än om du springer på asfalt eller på platta grusvägar. Det är alltså ingen idé att jämföra dina kilometertider med vad du annars brukar göra på platta vägar. Det gäller samtidigt att också vara uppmärksam för stenar och rötter. Försök hålla blicken något uppåt så du hinner ta rätt vägval samtidigt som du springer med korta och snabba steg. Det kan vara smart att också inte springa på för hårt i det brantaste nedförsbackarna. Det är främst löpning utför som ger trötta ben och mycket träningsvärk. I branta uppförsbackar kan du ofta tjäna tid och energi på att faktiskt gå uppför med långa steg.

Känns ovant till en början
Har du inte sprungit på ett tag i skogen så kommer det att kännas lite ovant till en början och det kan kännas lite läskigt om man inte hittar. Till en början kan det räcka att bara ta någon avstickare från elljusspåret för att känna sig trygg. Om du är rädd för att springa vilse så är ett tips att ta med sin en mobil så du kan ha tillgång till GPS. Det finns även många bra GPS-appar som visar alla stigar i skogen som du kan använda dig av för att våga dig ut på nya stigar. Ett tips för att prova nya vägar är att följa ett uppmärkt spår som går just i trail, det finns oftast många olika att välja mellan på motionscentraler.

Trailskor är att föredra
Tänk på att det nu till våren också kan finnas kvar en del snö och is i skogen. Det kan därför vara bra att ha med sig ett par broddar ifall det blir halt. Annars rekommenderas det att använda trailskor som kommer ge ett mycket bättre grepp än vanliga löparskor. Ett bättre grepp kommer också göra dig tryggare ut i skogen och det blir också mycket roligare.

Ta med vätska och energi
Om du har tänkt att vara ute längre än 90 minuter kan det vara bra att också ha med sig vätska och någon form av energi. Då brukar det vara smidigt att ha på sig en löparryggsäck. Det kan också vara bra att ha med sig en linda ifall du skulle vricka foten och en extra jacka ifall du skulle bli kall.

Njut till fullo
Framförallt är det viktigt att du njuter av de första turerna i skogen. Det är helt underbart att efter en lång vinter äntligen kunna ta sig ut. Bry dig därför inte om antalet kilometrar eller att du måste pressa dig. Du måste inte ens vara ute länge. Le och njut istället och kom hem med en känsla att du snart vill ut igen.

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: