Senaste nytt från Runacademy:

September 27, 2019

Den här veckan skruvar vi upp svårighetsgraden något när vi introducerar löpskolningsövningar för samtliga deltagare i löpargrupperna. Nybörjare som rutinerad löpare, snabb eller långsam – vi gynnas alla av att köra löpskolning!

Men vad är löpskolningsövningar?

Det är olika övningar som vi använder oss av för att träna in den “nya” löptekniken vi fått lära oss genom att överdriva rörelsemönstret av löpsteget på olika sätt. Det är ju inte helt enkelt att vänja kroppen vid nya rörelsemönster och därför hjälper dessa övningar till att förstärka rörelsemönstret och på så sätt hjälpa till att omprogrammera sättet vi rör oss på.

Varför kör vi löpskolningsövningar?

  1. De hjälper dig att få till en högre frekvens och ett bättre löpsteg.
  2. Du övar upp din koordination och får en bättre kroppskontroll.
  3. De stärker upp alla småmuskler som du behöver för att orka springa snabbt och skadefritt, framförallt i vader, höft och vrister.

Att köra några löpskolningsövningar är bra som en del av en uppvärmning inför ett tuffare pass eller under en joggingtur och vi rekommenderar att du gör övningarna minst en gång i veckan. I löpargrupperna kommer vi varje vecka att lägga in några löpskolningar som en del av uppvärmningen så där kommer du automatiskt att påminnas om löptekniken och vi ser till att du gör övningarna korrekt!

Växjögruppen jobbar med löpskolning

Vilka övningar ska jag börja med?

En av övningarna vi rekommenderar att starta med är höga knän. Med den här övningen är syftet att få upp knälyftet i löpsteget samtidigt som vi kommer att stärka upp vaderna och jobba på vår frekvens i steget.

ESKILSTUNAGRUPPEN demonstrerar övningen höga knän.

En annan grundövning är hälkick. Här är syftet att lära oss att få fram höfterna i löpsteget genom att i denna övning isolera och överdriva kicken vi gör bakåt efter fotisättningen. Här är det viktigt att inte bli “sittande” i steget utan se till att man skjuter fram höfterna så mycket det går. Många är stela i höftböjarna och har därför svårt för detta – men desto viktigare att öva på för att få upp rörligheten!

Eskilstunagruppen demonstrerar övningen hälkick.

Och resultatet av löpskolning? 

Jo fin teknik såklart! Här ser vi några exempel.

Kiruna

Linköping

Karlskrona


Vill du också förbättra din löpteknik med hjälp av löpskolningsövningar?

På vår medlemssida hittar du en hel sektion om löpteknik och däribland avsnittet löpteknikövningar där alla löpskolningsövningar finns beskrivna i text och film.

Kolla in vårt facebook album för bilder!
För fler bilder från veckans pass så kolla gärna in vårt facebook album där vi kontinuerligt kommer att lägga upp bilder.

Comments are closed.

Petras blogg:
Fler inlägg från Runacademy:
Bloggarkiv: