Juli 20, 2019
Petra Kindlund

En fantastisk egenskap löpträningen har är att den faktiskt ger effekt även fast vi tränar väldigt lågintensivt. Lågintensiv löpning är löpning i ett tempo där pulsen är låg och det känns behagligt att springa. Du ska orka att prata samtidigt.

Fördelarna med att springa långsamt är att det sliter mindre på kroppen jämfört med när du springer i ett tufft tempo samt att ett lägre tempo kommer gör att du orkar att springa längre. Det ger dig också chansen att njuta av löpningen!

Dessa effekter ger lågintensiv träning!

– Du vänjer kroppen vid att springa
När vi springer i ett lågintensivt tempo så stärker vi upp musklernas senor och leders ligament och gör de mer hållfasta så att de tål löpningens belastning.

Du lär dig springa mer energisnålt
Ni vi är ute och springer blir vi just bättre på att springa och röra oss i det rörelsemönstret. På så sätt lär vi oss utveckla en mer effektiv löpekonomi och lär oss springa mer energisnålt.

– Du kan träna oftare
Då lågintensivträning inte sliter lika mycket på kroppen och inte behöver lika lång återhämtning gör det att du kan träna oftare.

– Du kommer orka att springa längre
Genom att sänka farten kommer du orka att också springa en längre sträcka utan att det känns alltför ansträngande. När man vill öka på längden på sina långpass är det därför viktigt att också sänka tempot.

– Får en bättre syreupptag i musklerna
Med lågintensiv träning ökar kapillärtätheten i musklerna. Kapillärer är de små blodkärlen i musklerna som förser musklerna med syre och näring.

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: