Senaste nytt från Runacademy:

Februari 21, 2021

Vill du att det ska bli lättare och roligare att springa? Då kan det vara värt att jobba lite extra med din löpteknik. Med en bättre löpteknik kommer du att springa mer ekonomiskt som gör att du sparar energi och på så sätt orkar mer. Det gör även att du springer skonsammare som gör att du håller dig skadefri.

Glad tjej springer

Fem tips att tänka på för att få en bättre löpteknik!

1) Spring med en ståtlig hållning! 
Många har ett stillasittande arbete där man tillbringar större delen av dagen sittande på möte eller framför en dator. Det är inte ovanligt att man då sjunker ihop med överkroppen och får en dålig hållning som man sedan tar med sig  när man springer. Tänk på att slappna av i axlarna och få upp bröstet. Man kan gärna tänka att man har ett rep som drar än uppåt. Genom en bättre hållning öppnar du upp luftvägarna och kan därmed andas lättare och syresätta musklerna bättre när du springer.

2) Hjälp till med armarna
Se till att du hjälper till med armarna när du springer för att på så sätt få ett större kraft i löpsteget vilket kommer att gynna din löpteknik. Tänk på att röra armarna jobbar längs med kroppen och fokusera på att du framförallt få bak armbågen.

3) Spring med högre frekvens!
Är man ovan vid att springa är det lätt att man börjar springa på samma sätt som man går. När man går och vill höja tempot tar man längre steg och landar på hälen. Gör man samma sak när man springer blir det mer som en broms där man landar på hälarna långt framför kroppen vilket kommer att slita mer på knän och leder. Istället vill man sträva efter att löpsteget ska gå som ett hjul där man landar under kroppen. Det är därför bättre att korta ner steget och istället springa med en hög frekvens som gör att det också blir lättare att landa under kroppen.

4) Luta dig något framåt.
För att nyttja gravidationen är det bra att ha en liten lutning framåt när man springer. Det är viktigt att lutningen är från fötterna till huvudet så att man inte bara lutar överkroppen. Det ska vara en liten lutning så man känner att det går lättare att ta sig framåt.

5) Se till att vara avslappnad!
Det gäller att inte spänna onödiga muskler då det tar energi. Tänk på att vara avslppnad i axlar, ansikte och händer.

 

Vill du lära dig ännu mer om löpteknik?

Vi har både löpteknikkurser inom löpteknik som finns både online så väl som praktiskt i Stockholm. Vi har dessutom löpargrupper på över 88 orter i Sverige där vi alltid har ett stort fokus på löpteknik i träningarna. I första passet kommer du att få lära dig mer om grunderna i löpteknik samt få några tips som gör att löpningen kommer att kännas enklare redan efter första passet!

– Läs mer om våra löpargrupper som startar vecka 12
– Läs mer om löpteknikkurs som är online eller praktiskt i Stockkholm 

 

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: