Augusti 11, 2019
Petra Kindlund

Många vill komma igång med löpträningen men tycker att träningen snabbt blir enformig och att motivationen tryter. Här ger vi dig tips på hur du blir en bättre löpare!

1. Börja försiktigt
När man försöker komma igång eller har haft ett uppehåll från löpningen vill man gärna börja med en rivstart – gör inte det. Öka tempot och distansen successivt istället, så blir det inte alltför jobbigt och du riskerar inte att skada dig.
Man kan börja med att jogga en minut och gå en minut, och upprepa det tio gånger under ett pass.

2. Sätt upp ett mål
Genom att ha ett mål med din träning blir det lättare att hitta motivationen och att ta dig ut. Sätt gärna ett datum då man ska nå målet – på så vis undviker man att skjuta upp träningen.
Det måste inte vara att du ska springa ett lopp, utan kan till exempel vara att du vill orka jogga runt sjön där du bor.

I höst drar Runacademys löpargrupper: Läs mer om våra löpargrupper! 

Kvinna springer

 

3. Utmana dig själv
Det är lätt att fastna i ett mönster där man alltid springer samma runda i samma tempo. När du springer med våra löpargrupper får du testa på olika former av löparpass som gör det enkelt att inspireras och variera sig – backpass, distanspass, intervallpass och mycket mer. För att utvecklas som löpare måste man utmana kroppen – till exempel genom att ibland springa långsammare och lite längre än vanligt. Träningen blir också mycket roligare om du varierar dig!

4. Löptekniken
Det finns mycket att vinna på att öva upp löptekniken: det kommer att göra att löpningen går lättare, att du kan springa snabbare och det hjälper dig att undvika skador. Några knep att tänka på är att inte ta för långa steg, att ha en fin hållning och att få med armarna – på Runacademys medlemssida finns filmer som hjälper dig att hitta tekniken och i höstens löpargrupper har vi även ett stort fokus på just löpteknik .

5. Glöm inte styrketräningen
Att komplettera löpningen med styrketräning är framför allt viktigt för att undvika skador. Blir man starkare i musklerna får man dessutom fin hållning, ett bättre steg med mera tryck och kan springa snabbare. I Runacademys träningsbank finns många styrkepass framtagna just för löpare.

 

Skriv en kommentar:

You must be logged in to post a comment.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: