Senaste nytt från Runacademy:

Februari 07, 2021

Att komma igång med löpningen är inte alltid helt lätt. Det kan kännas tungt, du kan få ont och du undrar hur människor kan tycka det är kul att springa. Det gäller att komma över den första tröskeln och efter det har man fått löpningen till en vana. Men hur gör jag det?

I uppstarten gäller det att successivt komma igång med löpningen på ett skonsamt sätt. Annars är det lätt att du drabbas av skador och får motivationsproblem till att fortsätta att springa. Då kommer din löpning bli allt annat än en vana.

Få en regelbundenhet
Ett vanligt misstag när man vill komma igång med löpningen är att man inte får till en regelbundenhet i löpträningen. Man springer 2-3 gånger i veckan i några veckor, sedan kommer något annat i vägen och det blir inte någon löpträning på några veckor. När du sen börjar springa igen har du tappat i både kondition och styrka och får börja om igen på nytt. Det känns tungt och då är det lätt att motivationen dalar när du hela tiden känner att du måste börja om från början.

Just regelbundenhet är väldigt viktigt i löpträningen. Kondition och styrka i musklerna är en färskvara. Du måste hela tiden underhålla den för att bibehålla nivå. För att bli bättre löpare måste du sen successivt öka belastningen för att utvecklas.

Ska du komma igång med löpningen gäller det att ta sig tid att springa minst två gånger i veckan, gärna tre. En gång i veckan är för lite och kommer inte leda till någon direkt prestationsförbättring. Vi rekommenderar dig som är helt nybörjare att varva gång med jogg. Gå 30 sekunder, spring 60 sekunder, gå 30, jogga 60 osv. sen ökar du din joggsekvens efter varje pass samtidigt som du minskar din gång. Detta gör att påfrestningen inte blir för stor på kroppen och att du inte tar ut dig för mycket de första passen vilket leder till att du kan hålla motivationen uppe. Här kan du se ett exempel på ett träningsupplägg för dig som vill komma igång.

Tips för att få träningen gjord
Här ger vi dig enkla vardagstips för att du lättare ska få din träning gjord:

1) Spring med en kompis – Bestäm träningsträff med en vän istället för att t ex gå på fik. Att springa samtidigt som du pratar med någon man gillar att umgås med är ett perfekt sätt att ”lura” sig själv. Tiden går fortare om du har trevligt sällskap och du märker inte på samma sätt att du blir trött.

2) Planera din träning – Bestäm dagen innan att du ska träna. Då är det större chans att din träning hinns med, annars är det lätt att dagen fylls upp med annat. Ett bra tips är att se över hela veckan på en gång och planera in din träning, precis som du planerar in ett jobbmöte.

3) Spring med löpargrupp – Det är alltid svårare att hoppa över ett träningspass om man vet att någon förväntar sig att du ska komma. Att därför anmäla sig till en löpargrupp och springa med andra som är i samma situation som en själv, gynnar din träningsmotivation och din träningsnärvaro blir högre än om du skulle springa själv. Här kan du läsa om våra löpargrupper. Vi har även ett speciellt nybörjarupplägg som är till för dig som är helt ny med löpning.

4) Sätt upp ett mål – Att motivera sig själv med hjälp av mål är effektivt. Ett mål kan vara både kvalitativt och kvantitivt, t ex jag ska röra på mig 5 ggr/veckan, jag ska springa 2 ggr/veckan, jag vill klarar att springa 5 km, jag vill må bättre, jag vill sluta röka etc. Men se till att ditt mål är nåbart, annars kommer du tappa gnistan och tycka att du har misslyckats.

5) Allt är bättre än inget – Viktigt att komma ihåg är att du ska var nöjd med det du presterar! All träning är bättre än inget!

TIPS! I vår kunskapsbank kan du som nybörjare läsa fler inspirerande artiklar om hur det är att komma igång att börja träna.

Välkommen att prova på att springa i grupp
Är du nyfiken på hur det är att springa i grupp med anda likasinnade? Då är du välkommen till våra kostnadsfria prova-på-pass som vi arrangerar under vecka 10 och 11. Precis som i våra löpargrupper så är alla nivåer av löpare välkomna. Vi anpassar träningen så både nybörjare så väl som mer erfarna löpare kan vara med. Välkommen, det här är ett perfekt tillfälle att testa på hur det är att träna med oss!
Här kan du läsa mer om våra prova-på-pass samt se när just din ort välkomnar dig att prova att träna med oss!

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: