Här nedan presenteras höstens program för löpargruppen i Umeå. Det kommer att vara en stor variation på passen där du kommer att få prova på många olika typer av pass samt få lära dig mer om intervaller och löpteknik. På de tre första passen kommer vi att erbjuda en grupp för nya deltagare, samt en fortsättningsgrupp för de deltagare som har tränat med oss tidigare och på dessa pass kommer vi att gå något snabbare framåt.

Att tänka på angående mötesplatsen:
Samling vid Bräntbergets klubb/värmestuga. Det finns gott om parkeringsmöjligheter. Det går lokalbussar som stannar i närheten. Vid Bräntberget finns inte någon möjlighet att låsa in eller lämna väskor etc inomhus. Men toalett finns.


Tisdag 12 september
Plats:
 Bräntberget
Tid: 18:00

Nya deltagare: Grunderna i Löpteknik
Syfte med passet:  Att lära sig grunderna i löpteknik och att få lära sig springa skonsamt och mer energisnålt.

Fortsättarna: Stegintervaller
Syfte med passet: Få en bra start efter uppehållet och att klara av att springa tuffa intervaller med en god teknik.


Tisdag 19 september
Plats: Bräntberget
Tid: 17:45

Nya deltagare: Trailupplevelsen med backteknik
Syfte med passet: Få en introduktion till traillöpning samt lära sig hur man ska lättare kan springa både utför såväl som uppför.

Fortsättare: Trailvarvet följt av tuffa backintervaller
Syfte med passet: Öva upp snabbheten i fötterna i skogen samt få en rejäl genomkörare i backarna


Tisdag 26 september
Plats: 
Bräntberget
Tid: 18:00

Nya deltagare: Introduktion till intervaller och löpskolning
Syfte med passet: Lära sig mer om intervallträning samt grunderna i löpskolning.

Fortsättare: Utmanande intervallpass
Syfte med passet: Ett intervallpass där vi övar både på längre och kortare intervaller


Tisdag 3 oktober
Plats: Nolia friidrottshall
Tid: 20:00

Time catch intervaller på friidrottsbana
Syfte med passet: Lära sig springa i jämn fart på friidrottsbana


Tisdag 10 oktober
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Fokusintervaller
Syfte med passet: Att utveckla sin löpteknik och att lära sig springa mer löpekonomiskt.


Tisdag 17 oktober
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Parintervaller
Syfte med passet: Aaeroba intervaller där man peppar varandra något extra i par.


Söndag 22 oktober Obs! detta är ett extrainsatt pass utanför ordinarie träningsdag
Trail Challenge
Plats: Bräntberget
Tid: 10:00

Syfte med passet:  Ett varierande trailpass som bjuder på en del överraskningsmoment


Tisdag 24 oktober
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Crosspasset
Syfte med passet: En rejäl genomkörare där vi blandar olika styrkeövningar med löpintervaller.


Tisdag 31 oktober
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Moneghetti intervaller
Syfte med passet: Lära sig springa intervaller i olika farter


Tisdag 7 november
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Drill challenge
Syfte med passet: Ett pass som kommer förbättra din spänst, explosivitet så väl som din koordinationsförmåga.


Tisdag 14 november
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Backmixen
Syfte med passet: En tuff genomkörare där man blir utmanad i olika backar.


Söndag 19 november Obs! detta är ett extrainsatt pass utanför ordinarie träningsdag
Plats: Bräntberget
Tid: 10:00

Myspasset
Syfte med passet:  Att lära sig njuta av löpning genom att springa i ett lugnt och behagligt tempo under en längre tid.


Tisdag 21 november
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Tröskelpasset
Syfte med passet: Förbättra sin mjölksyratröskel och att lära sig att springa längre och snabbare utan att dra på sig mjölksyra.


Tisdag 28 november
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Speedplay varvet
Syfte med passet: I det här passet kommer du att få lära dig springa i olika tempon inblandat med en del styrkeövningar för löpare.


Tisdag 5 december
Plats: Bräntberget
Tid: 18:00

Norska superintervaller
Syfte med passet: Avslutar säsongen med en riktig genomkörare som blir en rejäl utmaning. Ett klassiskt intervallpass som har sitt ursprung från norska skidlandslaget.