Stäng

Runacademys blogg

Hur är det att arrangera ett lopp?

Publicerad

(null)
Trött och nöjd efter ett bra genomfört lopp. Nu gällde det bara att få med allting hem och det var inte det lättaste.

Jag har själv sprungit flera 100-tals lopp i mitt liv och vet hur det är att stå på startlinjen. Däremot har jag aldrig varit den som arrangerat ett lopp och som var ansvarig för att allt skulle bli bra. När jag för drygt fyra månader beslöt att Runacademy skulle arrangera ett lopp hade jag därför ingen aning vad jag egentligen hade gett mig inpå. Hur svårt kunde det liksom vara?

För mig har det därför varit en oerhörd erfarenhet och så nyttigt att denna gång vara den som faktiskt står bakom kulisserna till ett lopp. Jag har nog aldrig tidigare förstått hur mycket tid, engagemang och passion som ligger bakom ett riktigt bra anordnat lopp.

Att det sedan skulle vara så mycket jobb hade jag aldrig vågat tro. För att ni ska ha en aning vad som krävs så ska jag ge ett försök på att förklara.

För det första så gäller det att få till en bra samarbetspartner och bara där har du flera timmars jobb framför dig. Det krävs möten och en del funderingar. Att vi sedan fick med oss ICA Liljeholmen som huvudpartner är vi verkligen så glada för. Men sedan behöver du även sportdryck (Här supportar Tailwind oss) och för att inte tala om alla priser till loppet. Bara dessa delar tar oerhört mycket tid.

På detta ska du sedan förstå dig på hur man enklast ska göra med tidtagning, betalning till loppet, hur man löser det med nummerlappar samt så måste du ansöka om ett tillstånd hos polisen. Att sedan få till en bra plats att vara på är inte heller det lättaste. För oss gällde det att först ta reda på vem som driver dansbanan där vi nu höll till och förklara till dem vad vi önskade. Efter några turer fram och tillbaka så blev det klart att vi kunde vara på Årstablickens dansbana, vilket var den perfekta tävlingsarenan. Väldigt mysigt här samtidigt som vi hade tillgång till toaletter, café och bord. Stort tack till Årstalidens dansförening för all hjälp!

När detta är klart har du bara gjort en liten promille av allt som är kvar. Du behöver dels marknadsföra loppet så att deltagare känner till att loppet finns. På detta behövs en snygg logga, flyers och en hemsida för anmälan och mer info. Om ingen vet om loppet så får du inte heller några som vill springa.

För att inte tala om hur mycket tid det tar att bara bestämma en bana. Bara här tog det en hel dag att hitta en bra bana och detta trots att vi redan hittade väldigt bra i Årstaskogen. Det blir ändå många olika stigar att testa fram innan det känns helt rätt. Sedan måste du fixa en karta och här har du ytterligare några timmars jobb framför dig. Det gäller att det blir bra gjort!

På detta måste du även få till funktionärer. Som tur är har vi en massa underbara ledare i Runacademy som kunde ställa upp, men bara dessa räcker inte till. Totalt var vi 25 funktionärer till loppet och gäller att här hitta frivilliga ambassadörer. För att hålla en viss säkerhet måste du även se till att ha sjukvårdare på plats och kändes tryggt att vi fick med Caroline Rönnlund som läkare. Stort tack till er alla som hjälpte till!

Men det räcker inte att bara få tag på funktionärer utan du måste även i detalj planera vem som ska göra vad. Det kräver också en hel del tankeverksamhet och några ytterligare timmars jobb.

På detta ska du även svara på alla mejl du får om loppet, skriva PM och infobrev, skriva PM till funktionärerna, registrera alla som anmäler sig och sköta allt administrativt runt omkring. Glöm sedan inte bort att beställa priser till alla som kommer i mål!

Sedan kommer själva finalen. Jag menar då inte själva tävlingsdagen utan snarare veckan innan loppet. Nu gäller det att först se till att allt finns på plats och här krävs det en shopping. Muggar, toapapper, säkerhetsnålar, snitslar, stolpar och mycket därtill. Det gäller att tänka på allt som behövs.

Nu har du sedan bara det ”lilla” kvar och det är att snitsla banan. För mig var det en oerhörd viktig detalj att det blev bra snitslat då jag själv sprungit fel på så många lopp. Men detta var inte en helt enkel uppgift. Vi lade ner omkring 4 timmar för att bara snitsla banan under fredagen. På kvällen skulle jag sedan bara jogga banan och tror du inte då att omkring hälften var nerrivet. Hur kan folk riva ner när de ser att man faktiskt snitslat för något? Sjävklart plockas allting bort efteråt. Vi fick på kvällen iaf snitsla om allt igen. Men tror ni det räckte?

På lördag morgon hade det ändå dragits ner en massa snitslar samt att några hade busat med oss och dragit om banan bara för att sabotera. Vad finns det för människor egentligen?

Sedan var det då dags för själva tävlingsdagen som för min del började vid 6:00 och slutade vid ungefär 21:00 då fotoalbumet för loppet äntligen blev klart. Som tur var hade jag här hjälp av en massa duktiga ambassadörer och funktionärer. Utan er hade det aldrig blivit så bra!

För min del har det varit en oerhörd nyttig resa att denna gång vara den som står bakom kulisserna till ett lopp. Det är så lätt att när man är på lopp enbart se det som är dåligt och som arrangörerna har missat. Men det är nästan aldrig som man går fram och tackar för ett bra ordnat lopp. Det är något som jag framöver kommer att uppskatta mycket mer. För det är oerhört mycket tid och engagemang som ligger bakom. Det största drivet är då att se och få höra all positiv feedback efter loppet.

Det berörde mig därför extra mycket att få se glädjen och energin i deltagarnas ögon. De lyste verkligen om dem igår och alla var så glada. Att sedan på kvällen läsa om alla våra medlemmars kommentarer om loppet gör att man så klart blir extra glad och stolt. Det är eran tacksamhet och positiva feedbacken som är den absolut största drivkraften!

Några kommentarer om loppet

”Tack för en härlig upplevelse och ett fantastiskt bra upplägg. Hur kul och trevligt som helst, hoppas detta var starten på ett återkommande lopp! Jag kommer direkt”

”Första trailloppet med Runacademy IF och det var superkul 🙂 Blev en hedrande 8:e plats på den trixiga, utmanande och kuperande 10km banan. Tack Petra och alla dina kollegor för en bra anordnad dag 🙂 Blir definitivt fler trailtävlingar!”

”Nöjd efter dagens utmaning plus att jag fick ett nytt favoritlopp för visst blir det ett återkommande arrangemang? Jätte bra ordnat, trevlig, rolig och utmanande bana!”


Kommentarer avstängda.