Mars 06, 2019
Petra Kindlund

Har du haft ett längre vinteruppehåll från löpningen och är nu redo för att komma igång igen?

Det viktigaste när du ska komma igång med löpningen är att inte starta pang på för hårt. Det är en belastning för kroppen att springa och det gäller därför att komma igång successivt.

Om du kör på hårt med att direkt springa 10km i full fart eller köra allt vad du förmår på tuffa intervaller är risken stor att du blir skadad. Detta kan vara extra utmanande om du dessutom tränat mycket annat under vintern så att du har konditionen att orka springa både längre och i ett högre tempo än vad dina muskler, leder och ligament klarar av.

Trots om du har tränat mycket annat så är det viktigt att vara försiktig till en början. Du får gärna på de första passen starta med att varva jogg med gång där du ökar längden successivt. I början ska du inte springa så hårt att det blir jobbigt utan viktigare du är försiktig så det inte blir en chock för kroppen.

Efter omkring 3 veckor med enbart lättare joggturer eller när du klarar av att jogga i 60 min utan några större problem så är du redo att höja tempot och köra lite hårdare på passen. Men först gäller det att som sagt ha tålamod.

Om du vill få extra pepp och inspiration så är ett tips att också hänga med i vårens löpargrupper som startar vecka 12. Vi har då även en nybörjargrupp som tar det något lugnare som också passar dig som haft ett längre uppehåll. Vi startar även då terminen med att varva gång med jogg på de första passen och höjer intensiteten successivt.

Lycka till nu med löpningen och kom ihåg att lyssna på kroppen!

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: