Senaste nytt från Runacademy:

Juli 28, 2020

Imorgon går äntligen SM i halvmaraton i Göteborg och Johanna Bäcklund som jobbar på vårt huvudkontor är redo för start. Johanna har tidigare både ett SM-silver och SM-brons på halvmaraton som då gått i samband med Göteborgsvarvet. I år blev alla lopp inställda och det var först nu i sommar som det blev bestämt att SM i halvmaraton ändå kommer gå att genomföra. Loppet kommer att gå på en motorbana i Göteborg där deltagarna springer en rundbana på 4 km. Det kommer även max få vara 40 deltagare som springer och det manliga loppet kommer först få genomföras innan kvinnorna startar.

Johanna, hur känns det att nu äntligen få tävla efter denna annorlunda vår?

Det känns riktigt roligt att äntligen få stå på startlinjen igen och att få springa SM på halvmaraton. Jag sprang ett banlopp i slutet av juni men annars har jag inte tävlat sen mars då jag körde två mindre 10km lopp.

Hur har du motiverat dig att hålla igång med träningen när det varit så ovisst?

Träningen är en del av min vardag och något jag mår otroligt bra av vilket gör att jag har lätt att motivera mig till att springa. Jag har dessutom under våren kört många av mina tuffare pass med andra och min tränare Christian på cykel, vilket såklart gör det lite extra roligt. Jag har även sprungit mycket distanspass med Malin Starfelt som också tävlar för Runacademy IF och på vissa pass har jag även fått med min man man antingen springandes eller cyklandes. Att träna med andra gör det extra roligt. Jag har även sett denna period som en tid när man kan bygga en bra grund och utvecklas som löpare.

Hur har träningen gått i sommar?
I början av juni ökade vi på mängden igen så jag kommit upp på 16-18 mil i veckan igen vilket har gynnat mig. Planen var att under våren satsa på att få upp lite mer fart och köra mer träning mot 10 000 m, men vi fick inte det svar vi ville på den typ av träning vilket gjorde att vi ökade på mängden mer, men även kört mer fartlekar som tuffare pass. Det har känts som kroppen äntligen börjar svara lite igen efter att det under våren mest känts segt och inte fått någon bra respons på träningen.

Hur ser en typisk träningsvecka ut för dig?
Måndag: FM: 80 min, EM: 30 min
Tisdag: FM: intervaller ex 15×500 m milfart 500 m moderat (cirka 30 s långsammare än milfart),  EM: jogg 30 min
Onsdag: FM 50, EM 50
Torsdag: FM 60 min med fartökningar, EM 50 min
Fredag: långpass 2h45min
Lördag: FM 40 min, EM 30 min + backsprint
Söndag: 10 min uppvärmning 60 min av 30 s snabbt 90 s moderat

Total volym cirka 175km

Hur har du fått till träningen med barn och semester?
Det fungerar väldigt bra att få in träningen även under semestern tycker jag. Jag springer ofta ett pass efter att vi i lugn och ro ätit frukost. Sedan har vi haft aktivitet under dagen och så har jag sprungit mitt andra pass innan middagen. När vi varit på stranden har jag ofta sprungit dit. Sedan har vi lyxen att tillbringa mycket tid på mina föräldrars och svärföräldrars stugor vilket gör att vi mestadels hänger där och njuter av att vara ute i naturen och då är det inte några problem att springa och sen ta ett dopp. Barnen har även kunnat vara med våra föräldrar så även Pontus hinner springa (han har sprungit alla dagar på semestern). Det bästa passet är nog ändå när jag efter ett tuffare långpass på 32km skulle jogga ur kroppen i 20 min och sprang på mossan på en bergshäll som är 150 m och min son Vilhelm 7 år var med hela tiden och sprang. Vi har även på en del av mina kortare 30-40 minuters pass kunnat springa och cykla alla tillsammans. Det är en naturlig del för barnen att både jag springer men att de också är delaktiga och med!

Det enda är väl att jag inte har lika mycket tid att bara sitta ner utan barnen vill ju såklart leka, bada och ha sällskap mellan passen vilket jag bara tycker är roligt. Vi prioriterar istället att sova långa nätter så får man bra återhämtning ändå.

Vad har du för förhoppningar kring loppet?

Jag hoppas kunna springa med en bra känsla och känna mig stark genom hela loppet och förhoppningsvis placera mig bra. Mest ser jag framemot att få tävla igen!
Vi önskar Johanna ett stort lycka till!

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: