Senaste nytt från Runacademy:

September 17, 2020

Nu är vi inne i andra halvan av september och det börjar bli kyligare i många delar av vårt avlånga land. Hur ska man då tänka kring kläder när det börjar bli kallare? Här ger vi dig några tips som är värt att tänka på.

Välj kläder i funktionsmaterial
När du springer kommer du svettas och om kläderna då inte andas blir de blöta och tunga. De ger ingen rolig känsla när du springer. Av den anledningen ska du välja kläder i funktionsmaterial som andas och du ska undvika kläder i bomull. De flesta träningskläder är idag gjorda i funktionsmaterial men det kan vara stor skillnad på hur bra de andas. Det kan också vara skillnad i vikt och lätthet på kläderna. Om kläderna väger mindre så får man så klart också en lättare känsla i löpningen.

Det kan också vara stor skillnad på passform och hur de sitter. Är kläderna pösiga så tar de också ett större luftmotstånd som gör att det blir något jobbigare att springa. När du väljer tights så är det framförallt viktigt att de är sköna men också att de andas. Om man köper tights med sämre kvalité så kan det gör att man känner sig blöt om baken när man springer och det ger ingen skön känsla. Bomullstrumpor ska du helst helt undvika, i alla fall på de längre löppassen då det ofta kan ge mer skavsår.

Klä dig lager på lager
När du springer är det mycket bättre att ha på sig två tunna tröjor än en tjock. Svett förflyttas nämligen lättare genom två tunna lager än ett tjockt och det gör att du helt enkelt blir mindre blöt. Det håller även värmen bättre då det är luften mellan träningskläderna som ger värme.

Superunderställ och vindjackor gör vinterlöpningen praktiskt taget lika lätt som att springa på sommaren. På underkroppen kan du välja mellan overallbyxor, tajts eller tracksters.

Löparjackan har som syfte att ta bort vinden
En löparjacka ska vara tunn och lätt. Själva jackan ska inte ge värme utan det gör tröjorna under jackan. Jackan ska enbart ge skydd mot vind och rusk. Du ska därför inte köpa en för varm jacka utan den kommer endast kännas tung och klumpig.

Hur mycket kläder behöver man ha på sig?
Det största felet som många gör är att man tar på sig för mycket kläder och speciellt om det är kallt ute. Löpningen kommer göra att du blir varm och det finns inget värre än att springa med för mycket kläder så man blir övervarm och väldigt svettig. Är det kylslaget ute så är det en bra regel att du ska frysa lite den första kilometern för att ha lagom med kläder på dig.

Här får du några tips på hur mycket du behöver ha på dig beroende på temperatur. Självklart är detta väldigt individuellt och faktorer som luftfuktighet och vind spelar ju naturligtvis också in.

Över 15 grader
Klarar dig oftast bra med t-shirt/linne och kortbyxor/trekvarts byxor. Långa byxor och långärmat blir enbart för varmt.

5-10 grader
Nu kan det vara skönt med ett par längre tights och en fuktionströja. Eventuellt att du också behöver en lättare vindjacka ifall det blåser.

0-5 grader
Tunna tights/långa byxor, funktionströja och en vindjacka. Använd även mössa/pannband då mycket av värmen går ut via huvudet.

Minusgrader
Nu kan det vara skönt med fodrade tights eller att du har ett par långkalsonger i funktionsmaterial under tightsen. En funktionströja närmast kroppen och eventuellt ett tunnare mellanlager följt av en vindjacka överst. 
Glöm sedan inte att ha på dig en tunn mössa och vantar. Om det är väldigt kallt så kan det vara skönt med en tunnare halsduk/buff runt halsen.

Vad har vi ledare för kläder?
Vi på Runacademy har ett fint samarbete med Salomon och vi gillar verkligen deras produkter. Våra ledare springer därför med kläder och skor från Salomon som både andas bra och är väldigt bekväma och välutvecklade.

Vi kan varmt rekommendera Salomons produkter och alla ni som springer med oss har dessutom 20 % rabatt i deras webshop. Du hittar även en hel del produkter från Salomon med Runacademy logga i vår webshop som snart också kommer att fyllas upp med en del höstnyheter.

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: