Välkommen till Runacademys populära löparkonvent!

Den 13 april 2019 är det åter dags för vårt löparkonvent i Stockholm. Det här blir en lärorik dag fylld av spännande föreläsningar, träningspass och workshops. Alla nivåer av löpare är välkomna och du kan räkna med en rejäl motivationskick och en massa nyttig kunskap.

Vi kommer att hålla till på Quality Hotel Friends som dessutom har ett extra fint erbjudande till er som behöver boende.

Dagen kommer att starta kl 9:30 och avslutas kl 17:00.


Föreläsningar

Balans i livet
Malin Ewerlöf

Malin Ewerlöf är en av Sveriges mest meriterade löpare och har över ett 20-tal SM-medaljer, ett EM-silver och ett flertal segrar på Lidingöloppet. Hon hade dessutom det svenska rekordet på 800 m under 17 års tid och på 1500 m i 16 år.

I den här föreläsningen utgår hon från sin 20 år långa elitkarriär och ger sina bästa tips på hur rätt tänk och kunskap hjälper dig att få in träningen när motivationen tryter. Hon ger tips på hur man får tiden att räcka till och hur man kan använda ett misslyckande till något positivt.


Optimera din träning 
Petra Kindlund

Petra är grundare av Runacademy och utbildad PT samt näringsfysiolog från Karolinska Institutet. Petra har själv sprungit halvmaraton under 1,20 och har bland annat en andraplats från Lidingöloppet samt en tredjeplats från Ultravasan som sina främsta meriter.

I den här föreläsningen kommer Petra att ge sina främsta tips på hur du kan utvecklas som löpare och samtidigt få träningen att bli mycket roligare. Du får tips på hur du gör träningen mer tidseffektiv och så förklarar hon skillnaden på olika träningsupplägg beroende på din målsättning. Du kommer även få lära dig de vanligaste misstagen som många motionärer gör och tips på hur du undviker dem.


Myter och sanningar om kost & träning
Mikael Matsson

Mikael Mattson forskar inom fysiologi vid Karolinska Institutet, RISE och Standforduniversitet i Kalifornien. Han har dessutom skrivit böckerna ”Pulsträning”, ”Kondition & uthållighet” och “Träningsplanering”. Han brukar även medverka som expert i olika mediasammanhang.

I den här föreläsningen kommer Mikael att damma av flera missförstånd och olika myter inom kost och träningslära samt ge det senaste inom forskningen. Hur viktigt är det egentligen med återhämtningsmål efter träning? Är det bra med tillskott av antioxidanter när man tränar? Behövs kolhydrater för att prestera och är det verkligen bättre med högintensiv träning än lågintensivt?

Mikael är väldigt duktig på att förklara det som kan vara svårt och komplicerat till att bli enkelt och begripligt. Du kan därmed förvänta dig flera aha-upplevelser och en väldigt intressant och spännande föreläsning.


Så lyckas du med ditt lopp
Petra Kindlund

I den här föreläsningen delar Petra Kindlund från Runacademy med sig om sina främsta tips på hur du ska förbereda dig inför ett lopp. Petra har själv tävlat på alla distanser från 60 m till ultra på 90 km och bland främsta meriter finns en andraplats från Lidingöloppet och en tredjeplats från Ultravasan.

I föreläsningen kommer du få lära dig mer om formtoppning och hur man ska tänka med kosten inför ett lopp. När behöver man äta gels och hur viktigt är det att dricka från vätskestationerna? Hur ska man förbereda sig mentalt och vad gör man om den där jobbiga prestationsångesten börjar att ta över? Vad är fördelen med att springa lopp och måste man verkligen tävla? Du kan räkna med att du känner dig extra tävlingssugen efter denna föreläsning!


Träningspass och Workshops

Under dagen kommer våra duktiga ledare att coacha dig i flera spännande träningspass och workshops.

Ett utmanande intervallpass
I det här passet kommer du att få lära dig mer om fartkänsla och att hitta rätt tempo på olika intervaller. Du kommer få prova på att springa i allt från tröskelfart, milfart till sprintfart. Du kan räkna med en hög puls och en hel del mjölksyra. Passet inleds även med olika löpskolningsövningar.

Löpning från grunden
Det här är ett pass för dig som inte är så van löpare och som vill lära dig mer. Passet startar med en kortare genomgång av de vanligaste misstagen som många löpare gör. Du får sedan lära dig att göra en grundlig uppvärmning med tänjning, löpskolningsövningar och koordinationslopp. Du kommer sedan få testa på lättare intervaller med fokus på att hitta rätt känsla och teknik.

Crosspass för löpare
I detta träningspass kommer vi genomföra ett pass där vi kombinerar löpning med olika styrkeövningar. Det kommer bli ett intensivt pass där du tränar upp både styrka, kondition och explosivitet. Passet ger förslag på tidseffektiv träning som är extra fördelaktig för oss som löpare.

Snabbhetsträning och explosivitet för löpare
I det här passet kommer du få testa på olika övningar som göra dig både snabbare och explosivare som löpare. Det kommer bli en del hoppövningar, frekvensövningar och sprintintervaller.

Workshop: core- och rörlighet för löpare
Stela muskler och svag core är vanliga orsaker till både skador och en försämrad löpekonomi. I denna workshop får du lära dig hur du tränar upp din corestyrka samt hur du kan förbättra din rörlighet.

Workshop: löpteknik med videoanalys
I detta pass går vi igenom grunderna i löpteknik där du får lära dig mer om hållning, steglängd och lutningen. Du kommer dessutom bli filmad och få personlig feedback på din teknik. Med några enkla justeringar kommer löpningen kännas mycket lättare.

Workshop: benstyrka för löpare
För att både bli en bättre löpare och för att undvika skador så krävs starka ben och höfter. I den här workshopen går vi igenom vilka typer av övningar som är absolut viktigast för löpare.

Ett fartfyllt avslutningspass
Vi kommer att avsluta dagen med ett annorlunda och energifyllt pass som vi alla kör tillsammans. Passet kommer bestå av olika stationer. Du kommer bland annat att få testa på parintervaller som är ett effektivt sätt att träna tillsammans om om man är på olika nivåer. Räkna med svett, maxpuls och mycket skratt på detta pass. Om du är skadad eller av andra omständigheter inte kan springa så kommer det finnas ett alternativ på andra övningar att köra istället som gör att du ändå kan delta på dagens sista pass.

Allt detta ingår:

– Välj valfritt mellan alla träningspass och workshops under dagen.
– Välj valfritt mellan våra inspirerande föreläsningar.
– Lunch.
– Mellanmål under eftermiddagen.

För dig som önskar boende på orten så har vi även möjlighet att erbjuda ett fördelaktigt pris på de olika hotellen vi kommer utgå från.

Pris för hela dagen: Ordpris 1045 kr (medlemmar 995 kr).

Pris för dig som vill övernatta: 450 kr för plats i dubbelrum och 696 kr för boende i enkelrum (priset är per person och natt).


Anmälan:

Du anmäler dig via formuläret nedan. Din anmälan är bindande och genom din anmälan så godkänner du även våra villkor