Lämna snön och kylan i februari och följ med oss på ett löparäventyr som överträffar det mesta! Gran Canaria är så mycket mer än turistorterna i söder och bergen i Gran Canaria bjuder på spektakulära vyer och fantastiska gröna vulkanlandskap. Det här är löparresan för dig som gillar naturupplevelser i löparskorna.

Om resan till Gran Canaria

Gran Canaria är den tredje största ön av de tretton i den spanska ögruppen Kanarieöarna i Atlanten. Framförallt är Gran Canaria ett populärt resmål för att få sol och bad med en kortare flygresa från vintermörkret i Sverige. Gran Canaria bedöms ha världens bästa klimat med behagliga sommartemperaturer mitt under självaste vintermånaderna.

Det som många däremot inte känner till är den magnifika natur och grönska som finns uppe i bergen. Bergen är som gjorda för din löpning med lätta och mjuka stigar som gör löpningen njutbar. Temperaturen brukar även vara perfekt för löpning med omkring 15-20 grader under vintermånaderna.

Förutom långa, härliga dagar i bergen kommer du att få lära dig mer om löpteknik och träningslära samt bli coachad av duktiga och inspirerande ledare.

Vem kan följa med?

Denna löparresa vänder sig till dig som uppskattar att springa i vacker natur och att få uppleva häftiga miljöer. För att följa med behöver du inte vara särskilt snabb som löpare men du ska vara beredd att vara ute långa dagar. Vi rekommenderar att du kan jogga minst 5 km utan att stanna för att få ut mest av resan. Tempo är mindre viktigt! Du ska dock vara beredd på att bergslöpning innebär att det kommer vara en krävande terräng med en hel del höjdmeter och en del tekniska partier.

Vi kommer att dela in oss i minst tre olika grupper där vi tar det i tempo efter gruppens nivå, vi går i uppförsbackar vid behov och stannar emellanåt för att fika och njuta av de vackra utsikterna.

Kan man resa ensam?

Att resa på egen hand fungerar alldeles utmärkt. De flesta reser utan resesällskap på våra resor och du kommer snabbt att lära känna nya, likasinnade vänner. Gemenskapen i gruppen brukar växa sig väldigt stark då vi delar alla häftiga upplevelser tillsammans och utmanar oss själva uppe i bergen.

Program för resan

Med hjälp av ortens bästa guider har vi tagit fram de främsta turerna uppe i bergen i Gran Canaria. Vi kommer att åka med transfer till och från våra turer vid flertalet tillfällen för att vi ska få springa på de allra bästa ställena!

  • Dag 1, söndag 3 februari

    Anländer till hotellet i Agaete. Antingen vilar du och laddar för resten av veckan eller tar en kort löptur längs strandpromenaden.

  • Dag 2, måndag 4 februari

    Morgon: Välkomstmöte där vi går igenom veckan och dagens program

    Förmiddag: Löptur mellan bergsbyarna Tejeda och Artenara. Välj mellan att ta en längre rundtur på 17 km eller en kortare löptur. Fantastiska vyer väntas!

    Eftermiddag: Återhämtningspass med rörlighet och stretch

    Kväll: Gemensam middag på hotellet. Middagen ingår i priset.

  • Dag 3, tisdag 5 februari

    Förmiddag: Topptur till Gran Canarias högsta punkt Pico De Las Nieves (snötoppen) som ligger 1949 meter över havsytan. Toppturen är på omkring 3-4 timmar.

    Eftermiddag: Uppfriskande återhämtningspass för stela och trötta muskler.

    Kväll: Gemensam middag på hotellet som ingår i priset.

  • Dag 4, onsdag 6 februari

    Förmiddag: Här tar vi en lättare träningsdag med löpteknikgenomgång. För de som önskar tar vi efteråt en lättare löptur med stegringslopp i omgivningarna runt hotellet.

    Eftermiddag: Styrkepass för löpare

    Kväll: Gemensam middag på en lokal restaurang för de som önskar (detta bekostar du själv)

  • Dag 5, torsdag 7 februari

    Heldagstur – Längsta och vackraste rundturen där vi bland annat kommer att besöka den mytomspunna monolitklippan Roque Nublo. Under hela turen möts vi av bedårande vyer över västra delen av Gran Canaria med utsikt till grannön Teneriffa med Spaniens högsta vulkantopp Teide. Den totala rundturen är på 25 km och tar omkring 5 timmar, men det finns möjlighet att korta ned turen.

    Kväll: Gemensam middag på hotellet

  • Dag 6, fredag 8 februari

    Förmiddag – Startar dagen med en kortare backutmaning till en närliggande topp. Du kan välja att pusha dina gränser och klämma ut det sista som du har kvar eller att ta det lugnare och promenera upp till toppen. Väl på toppen kommer du att belönas med en fantastisk utsikt.

    Eftermiddag – Föreläsning

    Eftermiddag – Löpstyrkepass där du får lära dig bra styrkeövningar för just löpare.

    Kväll – Gemensam middag på hotellet

  • Dag 7, lördag 9 februari

    Förmiddag – Vi besöker den unika Tamadaba-parken som är ett storslaget bergsmassiv där Gran Canarias enda urskog växer. Här finns fina leder som tar oss igenom den unika floran med dess meterlånga skägglav som hänger längs pinjeträden. Det är en upplevelse i sig att bara springa i dessa områden. Du kan välja att ta en längre eller en kortare tur.

    Eftermiddag: Uppfriskande återhämtningspass för stela och trötta muskler.

    Kväll: Gemensam avslutningsmiddag på hotellet.

    gran canaria 8

  • Dag 8, söndag 10 februari

    Hemfärd

Boende på resan

Vi kommer att bo vackert beläget på det lyxiga hotellet Cordial Roca Negra som ligger vid havet med bergen runt hörnet. Här bor du med fin utsikt över havet där du kan koppla av mellan träningspassen. Hotellet har dessutom en utomhuspool och ett härligt SPA som är en skön avkoppling efter en heldag i bergen. Vårt boende har uteplatser mot det härliga poolområdet.

LPA_76941_Hotel_&_Spa_Cordial_Roca_Negra_0817_07

RocaNegraSpa

Pris och vad som ingår

Med flyg från Stockholm: Medlemspris 14 975 kr (Ordinarie pris 15 275 kr)  
Med flyg från Göteborg: Medlemspris 15 775 kr (Ordinarie pris 16 075 kr)
Med flyg från Köpenhamn: Medlemspris 16 475 kr (Ordinarie pris 16 775 kr)

Önskar du boka resan utan flygbiljett blir priset 3000 kr billigare.

Som medlem hos oss har du alltid 300 kr rabatt på våra resor och läger. Detta gäller både om du springer med våra löpargrupper eller är medlem online.

Allt detta ingår

  • Flyg, tur och retur från vald ort
  • Boende på lyxigt hotell vid havet
  • Frukostbuffé alla dagar
  • Middagsbuffé alla kvällar
  • Transfer till och från flygplats och mellan olika löpturer
  • Löpcoaching och guidning av erfarna coacher och lokal guide
  • Löpteknik med individuella analyser
  • Uppfriskande återhämtningspass
  • Styrketräningspass
  • Runacademy T-shirt
  • 3 månaders medlemskap på vår medlemssida

Detta tillkommer

  • Önskar du bo i enkelrum kostar det 2250 kr extra
  • Lunch
  • Middag på restaurang i Agaete på onsdagen för de som önskar
  • Dryck till middagar
Flygtider

Från Stockholm med Norweigan:
Utresa: söndag 3 februari, 05:55-10:55
Hemresa: söndag 10 februari, 11:50-18:45

Från Köpenhamn med Norweigan:
Utresa: söndag 3 februari, 07:00-11:20
Hemresa: söndag 10 februari, 07:45-14:05

Från Göteborg med Lufthansa:
Utresa: söndag 3 februari, 06:00-12:50
Hemresa: söndag 10 februari, 13:55-22:30 (med 1 mellanlandning i München)

Bokningsvillkor

Du bokar din resa genom att fylla i formuläret nedan. Bokningen är personlig och bindande. Här kan du läsa om våra bokningsvillkor för resan och här kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter – du godkänner båda i samband med din bokning. Vi följer Kammarkollegiets regler för resegaranti så du kan vara trygg när du gör din bokning via oss.


Bokning

En faktura på bokningsavgiften 2000 kr kommer att skickas till dig i samband med din anmälan. Slutfakturan (minus bokningsavgift) kommer 2 månader innan avresa och ska vara betald 30 dagar innan avresa.

Bokning Gran Canaria 2019

  • Obs! Skriv ditt fullständiga namn som det står i passet
  • Om du önskar att bo med din reskamrat så skriv namnet på dne personen. Om du reser ensam så kan du lämna detta fält tomt.
  • Vänligen skriv om det är något som du inte tål i kosten. Vi ska göra vårt bästa för att tillgodose dina behov.
    Som medlem i våra träningsgrupper eller i vår löpcoaching online har du 300kr rabatt på resan.
    Under träningsresan kommer vi att ta bilder för användning till Instagram, Facebook, vår blogg på runacademy.se och för att peppa andra att träna. Genom att kryssa ja ger du ditt samtycke till detta.
  • Är det något vi behöver veta om dig inför resan, t.ex. sjukdom, eller skada