September 20, 2017
Amanda Nekby

Denna vecka lär vi alla våra deltagare att ta sig fram på ett effektivt och säkert sätt i trail. Traillöpning är bra på många sätt då det ger bättre löpteknik och är skonsam löpform för kroppen. Med traillöpning menas när vi springer på små stigar i skogen, fjäll eller rakt ut i naturen!

Därför hjälper traillöpning dig att hitta löptekniken!

– Spring med korta snabba steg
När vi springer i skogen måste vi springa med ett kortare steg med hög frekvens. Detta för att parera ojämnheter i marken, undvika att snubbla på rötter och stenar. Ett vanligt misstag när man springer är att man tar allt för långa steg. När vi springer i skogen känns det mer naturligt att springa med korta snabba steg. Detta har alla våra deltagare i löpargrupperna fått öva på i veckans löpargrupper genom att springa i skogen. De har också fått prova på olika löpskolningsövningar som höjer frekvensen i steget.

– Stark hållning
När vi springer i skogen och underlaget är ojämnt måste vi aktivera bålen mera än när vi springer på asfalt eller i elljusspår. Att springa i skogen gör att du får bålträning på köpet vilket gör att du kommer få en bättre hållning i löpsteget.

trail_nybörjare_123

Förutom att traillöpning är bra för att få bättre löpteknik har traillöpningen en mängd andra fördelar. Det stärker upp fotlederna. På så sätt att när vi springer på ojämnt underlag aktiverar vi små muskler i fötterna och runt fotlederna för att stabilisera upp foten. Att jobba med dessa små muskler och stärka upp dem är jätteviktigt för förebygga skadebekymmer i fötter och underben. Att springa i skogen är också mer skonsamt för kroppens leder då underlaget är mjukare och löpsteget blir mer varierat i terrängen. Detta gör att risken för överbelastningsskador minskar när vi springer i skogen.

Att springa i skogen är också varierande, roligt och avkopplande. Springer du på i skogen så tänker du inte lika mycket på att du är trött då du hela tiden måste fokusera på terrängens utmaningar framför dig!

I veckan har vi både backe och trial på schemat i våra löpargrupper. Så här har det sett ut på måndag- och tisdagsgruppernas träningspass!

Farsta 

Farsta pass 2 (1)

Gävle

Gävle 1

gävle 2

gävle 3

Karlskrona 

Karlskrona 1

karlskrona 2

karlskrona 3

Karlstad

Karlstad 1

Karlstad 2

karlstad 3

karlstad 4

Liljeholmen 

liljeholm 2

liljeholm 3

liljeholm 4

liljeholm1n

Södertälje

Södertälje 1

Södertälje 2

södertälje 3

Västerås

västerås1

Växjö

växjö 2

växjö 3

växjö 5

växjö 6

växjö 7

växjö1

växjö4

Östermalm

Östermalm 2

Östermalm1

Kungsholmen

Kungsholmen 1

kungsholmen 2

kungsholmen 6

kungsholmen 7

kungsholmen 8

Eskilstuna

Eskilstuna1

eskilstuna2

Kiruna

Kiruna

Laholm

Laholm1

Laholm2

Luleå

luleå1

luleå2

Lycksele

lycksele

Malmö 

malm1

malmö 2

malmö 3

Solna

solna 2

Täby

täby

Umeå

umeå

Öland

Öland 1

Öland 2

Örebro

Örebro 1

Örebro 2

Östersund 

Östersund1

östersund 2

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: