Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Regelbundenhet är viktigt för att bli en bättre löpare

Publicerad

Många av oss är periodare. Vi tränar hårt under vissa perioder då vi har mer tid och under vissa perioder hinner eller orkar vi inte träna någonting. Men du skulle vinna mycket på att träna regelbundet!

Det är bättre att träna mindre och ofta

löpargrupp värmer upp

Många tror att man måste träna väldigt hårt och mycket för att träningen ska ha någon effekt och annars är det ingen idé att göra någonting. Men det är precis tvärtom. Under de perioder som du tränar väldigt mycket mer än vad kroppen är van vid så är det snarare att kroppen har svårt att ta åt sig av all träning och du bryter enbart ner kroppen. Efter en period av tuff träning kommer du därför bara känna dig trött och sliten. Det är därför bättre att träna 2-3 pass i veckan året om än några enstaka veckor om året där du kör 5-6 pass i veckan. Du kommer då ha både mer ork på passen och en större motivation.

Planera träningen

Många av oss är periodare just för att vi har svårt att prioritera träningen under vissa perioder. Men tänk på att du behöver inte träna så mycket för att träningen ändå ska ses som regelbunden. Det räcker att du under de intensivare perioder bara håller igång med träningen. Det är ändå bättre att bara jogga 20 minuter än ingenting alls.

För att få in träningen är det också viktigt att planera sin vecka och när du ska träna. Det ska planeras in som vilket annat möte. Det är lättare att få det gjort om du redan avsatt tid för när träningen ska göras. Det är alltid svårare att hoppa över en träning om du vet att en vän eller träningsgrupp förväntar sig att du ska komma. Därför rekommenderar vi dig att träna tillsammans med andra i våra löpargrupper. Då har du redan en förutbestämd träning planerad, du behöver bara dyka upp med ett ledande på läpparna! Att träna i grupp ger inte bara bra träning, utan även väldigt mycket glädje och inspiration som du har nytta av under hela ditt liv!
Här kan du läsa mer om våra löpargrupper.


En kommentar
  1. Jag är en sån, och ibland ursäktar jag mig med min ålder.. Att jag kanske inte borde hålla på med träning, som jag egentligen vill.
    Att börja i löpargrupp var ändå det bästa jag gjort trots saker som jag har dålig självkänsla över.. Jag kom över den gränsen efter ca 3 pass.. Sedan gjorde jag det bara, i min nivå utifrån mina förutsättningar.
    Typ samma kväll som avslutningen anmälde jag mig till hösten, hoppas få samma känsla igen.
    Löpningen har gjort mig bra i mina dåliga fötter, jag trodde inte jag kunde springa. Nu har jag mycket kvar till en bra löpteknik men jag har viljan och verktyg.
    Önskar en fortsatt fin sommar i naturen och med spring i benen