Maj 15, 2019
Petra Kindlund

Ska du springa Göteborgsvarvet på lördag? Då har du något riktigt kul att se framemot.

Johanna Bäcklund från vårt huvudkontor är expert på Göteborgsvarvet och tog förra året en silvermedalj och året innan det ett brons på SM. Om det är något som hon kan så är det hur man ska få ut max på Göteborgsvarvet.

Hur brukar du lägga upp loppet mentalt?

Jag brukar dela in loppet i kortare etapper ta en kilometer i taget och fokusera på den. Jag brukar även försöka tänka på delar i min löpteknik som jag skall fokusera på för att just kunna påverka det jag kan och på så sätt få något annat att tänka på.

Var kan det bli extra tufft så man är förberedd på det mentalt?

Efter 15 km och göta älvbron längs med avenyn går det lätt uppför. Även om det är mycket folk är det en bit kvar och man börjar bli trött och där brukar jag tycka att det känns rätt jobbigt. Det kan vara bra att ta någon gel eller energi med sig där för att få något annat att tänka på 😊 De båda broarna är klart jobbiga men de är man ändå så förberedd på så brukar gå av sig själv!

Vad tycker du är det bästa med Göteborgsvarvet?

Att det är väldigt mycket folk längs hela banan som hejar, ett väl arrangerat lopp och en omväxlande och rolig bana!

 

Här kommer några ytterligare tips att tänka på till dig som ska springa på lördag:

Tanka kroppen med energi!

Ett halvmaraton är bra mycket längre än milen och kräver därför oxå mer energi. Se till att du laddar upp med att äta lite extra dagarna innan. Att äta jätte mycket precis dagen innan är försent och ger enbart magproblem. Ät hellre oftare och mindre än jätte stora portioner. Perfekt med små mellanmål, en extra smörgås till lunchen, drick juice istället för bara vatten och så vidare. Du behöver inte överdriva och trycka i dig utan räcker att bara få i sig lite extra.

Vätska

Det räcker inte att dricka när det gått 10km av loppet, då är det snarare försent och risken är att du blir uttorkad vilket kommer försämra din prestation. Drick istället ofta och lite under hela loppet. . För att få i dig tillräckligt med vätska så rekommenderar vi att du stannar till och dricker vid varje vätskestation. Att springa samtidigt som man försöker få i sig vätska brukar snarare sluta med att vätskan kommer överallt förutom in i munnen.

Du orkar mer än vad du tror!

Det kommer vara perioder då det känns extra tungt. Lätt att då ge upp. Men även om du känner dig helt slut så orkar du mycket mer. Kämpa vidare för snart vänder det!

Starta inte för hårt

Det tåls att upprepa och största felet många gör. Det räcker att du öppnar enbart några sekunder för fort för att du kommer få lida för det senare i loppet. Första 10km ska kännas lätt och du ska knappt känna dig ansträngd. Tänk att loppet startar efter 15km för det är då som det kommer att bli som tuffast.

Det kommer att bli trångt

Med över 50 000 löpare på gatorna så kan du räkna med att det kommer bli trångt. Att stressa upp sig och sicksacka förbi deltagare kan kosta mer energi och tid än vad du tjänar. Försök istället vara smart och sakta hellre ner när det är väldigt trångt i kurvor och smalare passager och höj tempot på raksträckorna när det finns utrymme att ta sig förbi.

Ta det lugnt i backarna

För att vara ett stadshalvmarathon så är Göteborgsvarvet rätt så backigt. Två rejäla broar samt stigningar både före och efter avenyn. Viktigt att inte springa på alltför hårt i backarna då det tar mer energi än vad det ger i tid. Du tjänar mer tid på att vara pigg utför och att då kunna rulla på. Det kan vara så att du till och med tjänar på att gå i backarna än att pressa dig för hårt uppför.

Se upp för trottoarer och spårvagnsräls

Det finns gott om små hinder på Göteborgs gator. Var vaksam och håll blicken framåt för att vara beredd och göra de bästa valen. Annars finns risken att du plötsligt vrickar foten eller hamnar på marken.

Njut av publiken och energin!

Hela Göteborgsvarvet är en riktig fest med mycket publik och musik. Njut av stämningen och när du kommer till avenyn så kan det hjälpa att ta energi från publiken. Bjud på ett leende så får du också ett extra hejarop som kan hjälpa dig framåt. Nu är det sedan inte långt kvar du kommer att klara detta!

Vi kommer sedan att finnas på plats vid närheten av Linneplatsen med en hejaklack för att heja fram det sista du har när det bara är 2km kvar. Ta därför gärna på dig en Runacademy tröja så vi kan heja lite extra på just dig!

 

En kommentar
  1. Camilla skrev den 17 maj, 2019

    Tack för bra tips !!! Har lite ångest för mitt första ”Varv” imorgon.

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: