Välkommen till Petras blogg!

Följ Runacademy's grundare Petra Kindlund.
Oktober 12, 2019

Nu har det gått två veckor sedan årets sista lopp då jag sprang Lidingöloppet. Jag har faktiskt återhämtat mig oväntat snabbt och är överraskad. När jag sprang Ultravasan 45 km i augusti så kunde jag knappt gå på en vecka men nu har det varit helt annorlunda. Kroppen har känts mycket bättre och det var skönt med tanke på att jag enbart några dagar efter loppet åkte till England på ett av våra löparläger. Jag var lire trött i kroppen efter lägret men med två dagar helvila så känns kroppen på banan igen.

Jag är just nu super peppad för den här hösten och att få komma igång med en ordentlig uppbyggnadsträning. Jag vill vetkligen göra mitt yttersta för att komna väl förberedd till Transgrancanaria som går i mars vilket är ett lopp på 65 km i bergen på Gran Canaria.

Det är även nu under hösten som det gäller att bygga upp kroppen och det är nu som grunden ska läggas för hela nästa år. Förra hösten såg mina förutsättningar helt annorlunda ut då jag jobbade mig tillbaka efter en graviditet så känns som jag har ett stort försprång sedan dess.

Det gäller att ändå vara smart och inte höja träningsdosen för snabbt. Har inte tränat så hög volym efter ultravasan i augusti då fokus har mer varit på återhämtning och några specifika kvalitepass. Jag vet att nu när jag känner mig ivrig och motiverad så är det lätt att vilja lite för mycket.

Jag kommer därför att lägga upp en plan på hur mycket jag max får springa för varje vecka och kommer sedan att gradvis öka mängden utifrån det. Jag har även ett delmål i höst där jag skulle vilja klara av fler veckor på att springa runt 12-14 mil/vecka utan att kroppen känns för sliten och att jag får ont någonstans. Just nu har jag en bit kvar dit.

Till en början kommer det under hösten mest bli fokus på distanspass då jag har märkt att jag lättare får krämpor om jag ökar volymen samtidigt som jag kör hårda pass. Eftersom mitt främsta mål sedan är att springa hela 65 km på Gran Canaria i vinter så gäller det att i första hand vänja kroppen vid att vara ute länge och nöta kilometrar. Man blir liksom bra på det man tränar på.

Förutom att successivt öka volymen för varje vecka så kommer jag även jobba mycket med styrketräning. Styrka är viktigt för att hålla sig skadefri men också oerhört viktigt om man ska vara stark i bergen. Om någon veckor när jag börjar fått mer kontinuitet i träningen så kommer det även läggas in en hel del backträning i någon slalombacke här i Stockholm och även läggas in längre tröskelintervaller – men kan som sagt inte göra allt på en gång.

Känns i alla fall väldigt inspirerad för att träna och det är helt tack vare ett tydligt mål. Ser fram emot den här hösten och min resa mot detta äventyr.

Vill du också komma igång med uppbyggnadsträningen? Kan tipsa om att vi om 10 dagar drar igång höstutmaningen där vi utmanar er alla på 3 specifika pass i veckan som kommer göra dig extra stark i höst!

En kommentar
  1. Heja Petra jag tränar mest två mils eller tvåtimmars pass .Hur ökar man till ultra pass

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.

Senaste nytt från Runacademy:
Fler inlägg från Petra:
Bloggarkiv: