Många positiva effekter av att springa i grupp!

Amanda Nekby september 5, 2017

Det finns så många positiva hälsofördelar av att springa och att göra det i grupp ger extra mycket energi! Här har vi sammanställt några av alla fördelar med att springa med oss i höst 👍

1) Det är större chans att träningen blir av. Har du en bestämt tid i veckan som du avsatt för träning är det mycket större chans att träningen faktiskt blir av. Nu kan du inte skjuta fram träningen.

2) Du blir mycket mer motiverad!
Träning tillsammans med andra kommer göra att du får mycket mer inspiration och det blir roligare. Du kommer med andra ord bli mer motiverad av att träna!

3) Du kommer få lära dig mycket mer om löpning.
Under en termin med oss kommer du få lära dig hur löpningen kan varieras för att bli roligare. Du får testa olika intervallpass, lära dig mer om löpteknik, prova springa i skogen så väl som på bana!

4) Du kommer få extra pepp och sporring på träningarna.
När man tränar ensam är det lätt att ge upp så fort det börjar bli jobbigt. Tillsammans med andra kommer du bli peppad att pressa dig ännu mer och det gör att du utmanar dig på ett helt nytt sätt!

5) Du lär känna många nya vänner!
Många som börjar träna med oss lär känna nya vänner för livet som de också tränar tillsammans med utanför våra träningar.

6) Du kommer bli coachad av duktiga ledare
Med hjälp av våta duktiga ledare kommer du att få en massa tips och råd som kommer utveckla dig som löpare. Du blir inte bara snabbare utan kommer också få mycket mer kunskap!

7) Du slipper springa ensam i mörkret
Det blir nu mycket snabbare mörkt om kvällarna. Redan i slutet av september kommer det att vara mörkt efter 18:00. Det kan kännas tryggare att springa tillsammans med andra än själv i mörkret.

8) Du kommer kunna hålla ditt tempo även om du springer i grupp.
En del tycker inte om att springa i grupp då de upplever att de blir stressade och är rädda att de inte hänger med. Vi har anpassat våra träningar så alla kan springa i sitt egna tempo. Vi brukar för det första dela in oss i mindre grupper baserat på nivå. När vi sedan kör tex. intervaller springer vi oftast och vänder. Det gör att alla kan springa sitt tempo men ändå kommer tillbaka samtidigt 👍

9) Du kommer lära dig mer om löpteknik
Under våra löpargrupper fokuserar vi mycket på löpteknik. Med en bättre löpteknik springer du skonsammare och det kommer gå mycket lättare och snabbare. Det gör så klart att löpningen blir mycket roligare!

10) Du kommer få sån energi och lära dig tycka om löpning!
Vi har haft många deltagare som verkligen inte tyckt om att springa när de har startat hos oss men efter en termin blivit löpare och verkligen lärt sig uppskatta löpningen. Ge det därför en chans!

Så anmäl dig till höstens löpargrupper idag! 

Liljeholmen pepp 2

Är du fortfarande osäker och vill prova först?
Här hittar du prova på pass denna vecka:

Idag, tisdag 5 september

ESKILSTUNA. Samling Vilsta. Klockan 17:30

ÖSTERSUND. Samling utanför Polishuset. Klockan 18:00

LULEÅ. Samling Ormberget, vid värmestugan. Klockan 18:00

MALMÖ. Samling Bulltofta vid huset – Caféhuset. Klockan 18:00

Onsdag 6 september

UPPSALA. Samling Clarion Hotel Gillet. Klockan 18:00

TROLLHÄTTAN. Samling Skidstugan Strömslund. Klockan 18:30

GÖTEBORG. Samling klockan vid Skatås Motionscentral. Klockan 18:15

Torsdag 7 september

HAMMARBY SJÖSTAD. Samling Acess Rehab. Klockan 18:15

JÖNKÖPING. Samling Kanotläktaren i Knektaparken. Klockan 18:00

BORÅS. Samling Kransmossen vid klubbstugan. Klockan 18:00


comments powered by Disqus