Juni 17, 2019
Amanda Nekby

Yngve är 68 år och är ett levande bevis för att man inte ska ta det lugnt bara för att man blir äldre! Han har under våren tränat med Runacademys löpargrupp på Öland och siktar på att genomföra en hel Ironman år 2021 då han fyller 70 år. Vi tycker att det är jättekul att ha Yngve med i Runacademys löpargrupper. Du är nämligen aldrig för gammal för att sätta upp träningsmål och våga utmana dig själv fysiskt! I dag får ni lära känna Yngve bättre och han delar med sig av sina drivkrafter för att fortsätta träna!

Har du alltid tränat och tävlat?
Jag friidrottade som ung fram tills jag började arbeta. Sedan under 80- och 90-talet tränade jag sporadiskt en del löpning för att genomföra Lidingöloppet. Jag tror jag sprang hela tio stycken totalt sett under de åren. År 2003 bestämde jag mig för år 2004 att genomföra en Ironman. Sedan dess har jag haft en regelbundenhet i löpningen men också simmat och cyklat mycket varvat med styrketräning.

Tränar du inför något specifikt detta år?
Detta år blir det bara några mindre löplopp. Men den långsiktiga planen är att träna för att ha en bra form, för att nästa år genomföra en halv Ironman i Jönköping. År 2021 ska jag sen genomföra en hel Ironman. Det betyder att jag ska simma 3860 meter, cykla 180 kilometer, samt springa ett maraton i Kalmar. Detta blir då min åttonde Ironman sedan 2004!

Vad är din största motivation i träningen?
Fokus har ändrats med åren. I början var det prestationen och resultatet som var drivkraften. Nu med åren har välmåendet blivit en stor motivation. Upplevelsen är också en stor drivkraft och att fortfarande, trotts hög ålder, klara av häftiga lopp. Jag försöker hitta lite annorlunda upplevelser kopplat till träning för att hålla motivationen uppe. Till exempel att simma över Kalmarsund, det har jag hittills gjort fyra gånger. Jag har också gjort Äspöloppet, det är löpning i 3,6 km i en uppförsbacke med 14-18 % lutning. Jag tycker också att det är kul att göra swimrunlopp!

Vad är dina tips till den som är äldre och tränar? 
Att försöka variera träning och tävlingar, för att kunna hålla igång kroppen på ett skonsamt sätt.

Hur har träningen med Runacademy hjälpt dig att utveckla din löpning?
Framför allt så har jag fått tillbaka glädjen till. Det är hur kul som helst att springa de varierande passen i löpargruppen. Dessutom med en massa nya kamrater med olika erfarenheter. I löpargruppen får jag också en massa bra tips från ledarna för att få en bättre löpteknik. Dessa tips är för mig ovärderliga och gör löpningen lättare och roligare.

Sist men inte minst vad är ditt största löparminne?
Jag har flera bra minnen, men de tre maratonloppen från år 2012 är nog de som etsat sig fast mest i mitt minne. Det blev tre väldigt olika upplevelser. Det första var i Stockholm, det var året med ”skitväder”. 4 +grader, regn och kraftiga vindbyar. Under andra varvet på Gärdet så var motvinden så massiv, enligt uppgift cirka 18 sekundmeter. På Södermälarstrand stod SL-bussar, varma och goa, och väntade med öppen dörrar. Där var det så frestande att hoppa in i värmen!  I Vasastaden bad jag en funktionär att hjälpa mig få fram en Snickers ur min jackficka. Han hade mer frusna och stela händer än vad jag hade. Jag tog mig i mål tillslut 10 minuter över min planerade måltid.

Vi önskar Yngve stort lycka till på alla hans träningsäventyr! 

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: