Stäng

Runacademys blogg

Detta inlägg är från Runacademy's grundare Petra Kindlund.

Sverige är fantastiskt om sommaren!

Publicerad

Just nu njuter jag för fullt av att ha semester. Sverige är så fint och härligt om sommaren så gäller att ta vara på denna tid som vi har här. Man behöver alltså inte åka utomlands bara för att man är ledig. Det finns ju mycket att upptäcka i vårt avlånga land. Här kommer två sommartips som jag har njutit av i veckan:

Mountainbike Weekend i Ånnaboda
Förra året fick jag och min man i bröllopspresent en Mountainbike weekend i Ånnaboda. Helt ärligt var jag lite skeptisk till en början. Hur kul låter egentligen Ånnaboda? Och varför ska man cykla på en mountainbike när man kan springa? Är ju mycket lättare att springa i skogen än att cykla. Tiden har därför runnit iväg och denna vecka var det sista chansen för oss att utnyttja presentkortet.

I Onsdags reste vi därför iväg till Ånnaboda som ligger några mil norr om Örebro och där möttes vi av ett hotellkomplex mitt ute i skogen i ingenmansland. Det fanns en sjö med badplats i närheten och så flera stugor, men inte så mycket mer. Jag var inte super sugen på att cykla utan ville helst bara att springa. Men är man på en mountainbike weekend där det ingick en cykel att hyra är det bara att gilla läget. Andreas intalade mig att detta blir något nytt då jag tidigare knappt har testat mountainbike så måste alltså ge det en ärlig chans. Springa kan jag ju alltid göra annars.

Till en början var jag mest sur över att det inte gick att cykla på stigar med en massa sten och rötter. Jag var helt enkelt inte så duktig på att hantera min cykel. Men sedan kom vi in på finare stigar som inte var så tekniskt svåra. Jag började våga mer och började att lita på min cykel. De hyrde ut riktigt bra cyklar och det är verkligen en stor skillnad att cykla på en riktig mountainbike än på än vanlig cykel. Med en bra cykel går det att bara cykla över sten om man bara har lite fart och vågar.

Det blev helt klart en ny upplevelse och tillslut ville jag inte sluta. Det fanns hur mycket spår som helst i Ånnaboda så gillar man mountainbike är detta ett riktigt mecka. Fina löparstigar är det dessutom gått om.

På kvällen avnjöt vi en jätte god middag på hotellet där man grillade oxfilén på sten. En ny upplevelse för mig då jag inte provat detta tidigare.

Så vill man ha en aktiv semester med familjen med att prova cykla mountainbike, då kan detta vara något att prova.

Sommarparadis i Öregrund
Efter vår natt i Ånnaboda var vår plan att först bara åka tillbaka Stockholm. Men vi var sugna på mer sommarkänsla och ville därför ut mot havet. Till slut bestämde vi oss att ta oss till Öregrund där Andreas tillbringade många sommardagar som liten. Öregrund ligger på Ostkusten endast några mil från Uppsala.

Öregrund var charmigt med många söta röda hus precis vid havet och gav den där härliga sommarkänslan. Vi bestämde därför att vi skulle tillbringa natten där i tält.

Campingen på Öregrund var fullbokad så vi tog en färja över till Gräsö. En helt idyllisk ö med fina klippbad och stränder. De hade också en väldigt fin camping, men det var för kvällen också väldigt trångt och mycket folk. Vi bestämde oss då för att försöka fricampa på en egen plats. Det bästa valet som vi kunde ha gjort!

Vi tog oss bara någon kilometer söder om campingen tills vi hittade ett naturreservat med en parkering där vi också kunde ta oss ner till havet. Kvällen firades med den bästa middagen på länge med grillad entrecote precis vid havet med strålande sol. Kan säga att den middagen slog alla lyxrestauranger i Stockholm med råge. För vilken fin kväll vi hade!

Natten var kanske inte lika mysig som själva kvällen. Ska man sova i tält gäller det att hitta en plan yta utan en massa gropar. Kan säga att vi inte sov alltför mycket den natten. Vi vaknade sedan tidigt på morgonen av att sju stora kussor stod utanför vårt tält. Just då kände man sig inte jätte stöddig. Vi hade tydligen tältat i en kohage. Vi kände att det då inte var läge att störa kossorna längre och packade därför ihop vårt tält och tog oss sedan tillbaka mot Stockholm. Men vilken upplevelse som det blev!