Senaste nytt från Runacademy:

Oktober 04, 2019

Wow vilken kick det ger att springa på friidrottsbana!

Den här veckan har våra löpargrupper haft extra roligt när det har sprungits intervaller i hög fart på bana. Att springa på bana ger nämligen en helt annan känsla till löpningen då underlaget ger ett bättre sving och tryck i steget. Kul och annorlunda att springa på bana tyckte deltagarna.

”Jag skulle aldrig gå ut på banan ensam, men i grupp var det jätteroligt”, sa en deltagare från Tyresö.

Sagt om passet från tre av våra platschefer:

Att tänka på om du vill springa själv på bana

Om man ändå skulle vilja ge sig ut själv och köra ett pass på bana så kommer här några tips att tänka på:

Alla får springa på bana

Många friidrottsbanor drivs av kommunen eller staden och är öppna för allmänheten. Dubbelkolla bara att inget är bokat annars brukar det vara fritt att springa. Se till att bara respektera andra som också springer på banan.

Du håller alltid motsols

På friidrottsbana springer man alltid motsols och håller innerspår. Vanligtvis är friidrottsbanan uppmätt längs med sargen 400 meter runt. Springer du på någon av de yttre banorna kommer det att vara längre så om du ska springa en specifik sträcka, som till exempel 400 meter så hittar du starten lite längre fram för att det ska mätas till just 400 meter till mållinjen.

Se till att hålla dig till en bana

När du springer intervaller, håll dig på en bana ifall snabbare löpare kommer bakifrån och inte hinner parera för dig. När du sprungit färdigt, se till att kliva ur spår för att släppa fram löpare som kommer bakifrån. Om du måste korsa banor se då till att kolla bakåt så att du har fritt spår.

Lämna företräde för snabbare löpare. Löpare av många olika nivåer samsas på friidrottsbanorna vilket innebär att sprinters och långdistanslöpare kommer att springa i väldigt olika farter. Se till att alltid hålla innerspår om du varvas så att snabbare löpare enkelt kan ta sig förbi.

Du kommer bli tröttare i vaderna

När du springer på bana kommer du upp i ett högre löpsteg som gör att vaderna får jobba extra mycket. Det gör att du kommer bli tröttare i vaderna efter ett pass så viktigt att se till att återhämta dig efteråt genom att ta några lugnare dagar. Även om du inte springer så långt så tar det rejält i musklerna och kan ge en hel del träningsvärk.

fantastiskt många löpare på friidrottsbanan i Lund

Glada ledare från Linköping

Redo att köra igång!

Nöjda efter avslutat pass i Örebro

Fullt fokus på löpskolning i Växjö

Ett taggat gäng i vår grupp i Solna

Häftig stämning när vår grupp från Södermalm, Vasastan och Kungsholmen körde tillsammans på Stockholm Stadion.

Bra fokus i Täby

För fler bilder kolla in vårt album på Runacademys Facebook som heter Höstens Löpargrupper 2019.

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.

Petras blogg:
Fler inlägg från Runacademy:
Bloggarkiv: