Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Träna tillsammans med familjen

Publicerad

Som småbarnsförälder kan det vara en stor utmaning att få till träningen. Det är lätt att hitta ursäkter och snarare se svårigheterna än möjligheterna. Försök peppa er till att träna tillsammans! Även om alla familjemedlemmar inte tycker det är lika kul med träning så mår vi alla bra av att träna.

Försök få in din träning tillsammans med barnen, vilket inte bara är roligt och tidseffektivt. Det handlar minst lika mycket om att som vuxen vara en god förebild. Barn gör oftast inte det vi vuxna säger att de ska göra utan gör det som vi vuxna gör. Om barnen får vara med när föräldrarna tränar så är det mycket större chans att de själva också får en aktiv livsstil. Det måste vara bland det finaste vi kan ge våra barn i ett samhälle där barn och ungdomar rör sig alldeles för lite.

Gör aktiva lekar tillsammans med familjen! Att bygga en hinderbana brukar vara populärt hos barnen och lovar att det också ger dig riktigt bra träning! Eller varför inte leka någon form av kull,  stafett, spela fotboll, brännboll eller annat skoj? Träning måste inte innebära seriösa intervaller utan att göra det i form av en lek ska inte heller underskattas. Alla rörelser är bra!

Här kommer några tips på hur du kan få in träning tillsammans med barnen:
1) Åk på utflykt
Kombinera en utflykt med barnen samtidigt som de vuxna kan få en träningsrunda. Åk till ett ställe där föräldrarna kan turas om att ta en löptur i skogen medan barnen leker. Passa på att åka till ett ställe där de t.ex.har ett utegym. Då kan ni efteråt träna tillsammans med barnen. Det blir tidseffektivt och roligt för barnen att göra något tillsammans.

2) Kombinera intervaller med lek
Bege er till en lekplats, fotbollsplan etc. Då kan barnen leka hela tiden medan de vuxna turas om att köra intervaller. Medan den ena kör intervallen, passar den andra barnen. Och så turas man om.

2) Cykelutflykt
Låt barnen cykla bredvid dig när du springer! Är barnen för små så låt de åka vagn medan du springer. Detta är ett perfekt sätt för transport till exempel till stranden. Då tar inte träningen någon tid från övriga aktiviteter under dagen.

Här kommer förslag på några riktigt roliga lekar som också ger bra träning som ni kan göra under semestern nu i sommar!

1) Tid på sträcka.
Denna lek kan ni köra i lag eller individuellt. Ni har en sträcka på cirka 200-500m. Första gången ska ni gå/springa sträckan i valfri takt på tid. Alla kan ta tiden själva. Ni ska sedan springa samma sträcka en gång till fast nu utan klocka. Nu gäller det att pricka tiden. Vem är närmast? Här kan ni köra bäst utav tre om ni vill, då blir det en del träning också om man vill.

2) Fånga svansen!
Alla ska ha en varsin svans i form av ett snöre/plastremsa från en påse etc. Denna ska sättas fast i byxan och hänga som en svans. Nu gäller det att plocka så många svansar som möjligt från de andra. Blir man av med en svans så gäller det att knycka en ny. Har du samlat på dig många svansar så håller du dem i handen, du har endast en svans hängande åt gången. Ni kan antingen samla svansar i lag eller individuellt. Den person eller det lag som har flest svansar när tiden är slut vinner!

3) Poängjakt
Det här är både en riktigt jobbig lek och väldigt roligt som dock kräver lite förberedelser. Leken går ut på att jaga skatter i form av olika poäng som finns på olika stationer att hämta. Den som får ihop mest poäng vinner leken!

Gör i ordning 4 olika stationer med omkring 20 olika lappar på varje station. På lapparna ska det så en siffra mellan 1 till 4 som då är själva poängen. Station med siffran 4 ska vara längst bort medan stationen med siffra 1 ska vara närmast medan lapparna med 4 poäng är längst bort. Vill du få det riktigt tufft så kan 1 poäng vara 50m längre bort och 4 poäng 300m längre bort. Annars kan det också räcka med 10-40m mellan stationerna. För att det ska bli extra spännande kan du använda en kortlek där man får poäng utefter vilket kort man hämtar. Ess ger ett poäng och klädda kort (knäckt, kung, dam) ger 10 poäng.

Har du mindre barn med i leken så kan det vara läge med kortare avstånd och kanske fler stationer med poäng.

Förslaget är att köra denna lek i 10-20 minuter eller tills kortleken tar slut. Om ni kör i lag så får ni se till att blanda deltagarna så lagen blir jämna. Om man inte kan springa så går det bra att gå för att plocka poängen.

4) Kör en trekamp med alla tre lekarna.
Starta som en uppvärmning med den första leken där ni ska tid på en sträcka.
Få upp flåset ytterligare genom 4 minuter ”Fånga svansen lek”
Avsluta passet med 10 min poängjakt.

Mycket skratt och hög puls utlovas!


En kommentar
  1. Fint skrivet och jättebra förslag! Personlig erfarenhet: togs själv med på kortare löprundor som barn på somrarna. En tidig springtur i barnets tempo, med sol och fågelkvitter, ger minnen för livet och en lust att springa som vuxen.