Senaste nytt från Runacademy:

Mars 01, 2021

Många av oss löpare upplever oss väldigt stela. Att vara orörlig kan kännas som att du hålls tillbaka dig i din löpning, att steget blir mindre effektivt.

Men vad är egentligen rörlighet?
Rörlighet är ett begrepp som beskriver hur våra leder och musklers förmåga är att ta ut sitt rörelseomfång. Det är väldigt individuellt hur rörlig man är, vissa är rent utav överrörliga och behöver inte ägna sig åt rörelseträning utan snarare mer fokus på stabilitet- och styrketräning. Men för de flesta av oss är rörligheten bristfällig. Största anledningen är att bindväven i musklerna har blivit förkortade. Det kan bero på att vi inte varierar träningen tillräckligt, ägnar mycket tid stillasittande eller gör mycket ensidiga rörelser. Med hjälp av rörlighetsträning bibehålls rörelseomfånget runt våra leder samt minska stelhet och smärta.

Varför är rörlighet viktigt?
Om du har god rörlighet i musklerna som löpare kan vi utnyttja musklernas fulla funktion. Vi kan springa med en bättre löpteknik och undviker många olika typer av skador. De leder du ska fokusera lite extra på i din rörlighetsträning är höftlederna, knälederna och fotlederna. Det som också är viktigt att komma ihåg är att se till att vara rörlig i bröstrygg och axlar. Detta för att vi ska kunna springa med en bra ståtlig hållning och kunna arbeta med armarna ordentligt när vi springer.

Denna månad vill vi därför peppa alla våra medlemmar att fokusera lite extra på rörligheten. Allra bäst effekt har rörlighetsträningen om vi gör den som ett enskilt träningspass med just det fokuset därför hittar ni nu på Runacademys onlineträning Johannas rörlighetspass. Ett pass på 15 minuter fyllt med rörlighetsövningar som passar bra för oss som springer.

Läs mer och bli medlem här!

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: