Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Tre tips för bättre löpteknik

Publicerad

När man springer i ett högre tempo och börjar bli trött är det lätt att man tappar löptekniken. Genom att påminna sig själv om löptekniken kan man spara på krafterna och tjäna tid. Löpningen blir dessutom mer skonsam så att du kan undvika skador som kan uppstå vid kontinuerlig felbelastning.

Tre tips för att få till en bra löpteknik:

1) Stolt hållning!

Löpteknik gör dig till en bättre löpare!

Många har ett stillasittande arbete där man tillbringar större delen av dagen sittande på möte eller framför en dator. Det är inte ovanligt att man då sjunker ihop med överkroppen och får en dålig hållning som man även får med sig när man springer. Tänk på att slappna av i axlarna och få upp bröstet. På så sätt öppnar du upp luftvägarna och kan därmed andas lättare och syresätta musklerna bättre när du springer.

2) Hjälp till med armarna!

Böj armarna så att du får spetsiga vinklar på armbågarna. Tänk på att röra armarna längs med kroppen och att få bak armbågen. En effektiv armpendling kommer generera mer kraft och sparar dig mycket energi.

3) Korta ner steget!

Är man ovan vid att springa är det vanligt att man börjar springa på samma sätt som man går. När man går och vill höja tempot tar man längre steg och landar på hälen. Gör man samma sak när man springer där man landar långt framför kroppen kommer det också att slita mer på lederna och bromsa kraften. Tänk dig att du åker skidor – det blir mycket svårare att komma framåt om man sätter i stavarna framför kroppen. Tänk därför på att ta kortare steg, så att du landar under kroppen och därmed tar dig framåt på ett effektivt sätt utan att bromsa steget.

Löptekniken är viktig för att hålla sig skadefri

Fyra anledningar till varför du ska öva på löptekniken:

1) Du håller dig skadefri

Genom att öva på löptekniken minskar du skaderisken eftersom du lär kroppen att springa skonsammare och inte belasta den lika hårt.

2) Du orkar mer

Ett fint löpsteg gör att löpningen kräver mindre energi och du springer mer löpekonomiskt som i sin tur gör att du orkar mer.

3) Du springer snabbare

Får du ett effektivare löpsteg med högre tryck i steget så kommer du även klara av att hålla ett högre tempo och springa snabbare. Det gör så klart att löpningen också blir roligare!

4) Det blir roligare!

Om löpningen känns lättare och du springer fortare så blir det såklart också roligare!

I filmen nedan visas några vanliga misstag i löptekniken som många gör när de springer.

Häng med i våra löpteknik kurser

Vill du utvecklas som löpare och lära dig mer om löpteknik samt få mycket individuell feedback? Då vill vi tips om våra löpteknikkurser som finns både på plats i Stockholm så väl som online.

Löpteknik i våra löpargrupper

I våra löpargrupper som finns över hela Sverige har vi dessutom ett stor fokus på löpteknik under alla pass. I början av terminen är det lättare övningar och sedan blir de svårare och mer utmanande under terminens gång. Du kommer få lära dig många nya övningar som kommer ge dig ett mer effektivt löpsteg


Kommentarer avstängda.