Senaste nytt från Runacademy:

Augusti 07, 2020

Inom träningsläran brukar man tala om aerob respektive anaerob träning och uthållighet. Men vad innebär det egentligen? Spelar det någon roll hur man tränar? Här ger vi dig svar!

Vad är Aerob uthållighet?
Aerob är egentligen latin och betyder med syre. Det betyder därför att kroppen har tillräckligt mycket syre för att förbränna kolhydrater och fett till att bilda energi som gör att vi klarar av att springa. Aerob träning är all träning som sker med tillräckligt mycket syre i kroppen. Det är under den aeroba träningen som hjärtat stärks, antal röda blodkroppar som binder syre blir fler samt att vi får fler kapillärer (små blodkärl i musklerna) och mitokondrier (cellernas energifabriker).

Vi använder framförallt aerob uthållighet när vi springer sträckor på över 5 km, distansträning och intervaller med kort vila.

Vad är Anaerob uthållighet?
När man springer så pass hårt tempo att kroppen inte hinner syresätta musklerna så behöver kroppen utvinna energi utan tillgång av syre. Det kallas för anaerob och kommer även från latin som betyder utan syre. Det sker när du ligger på en hög intensitet och drar på dig mjölksyra. Kroppen hinner då inte försörja musklerna med syre och det är därför som du blir trött och sur i musklerna. Surheten beror på att pH sänkts som följd av att vätejoner frigörs när musklerna spjälkar glukos utan tillgång av syre för att framställa ATP.

Anaerob träning är löpning när du gör maxlopp och vid hårda intervaller med lång vila. Mjölksyra bildas även när man öppnat för hårt i ett lopp och blir stum eller i spurten av ett långlopp. Det som förbättras framförallt vid anaerob träning är muskelns förmåga att tåla mjölksyra och att buffra pH. Framförallt förbättras mjölksyreuthålligheten.

Ska man träna aerobt eller anaerobt?
Det är den aeroba uthålligheten som tar tid att träna och det man främst ska fokusera på som motionär. Det är även den aeroba träningen som har störst hälsoeffekter eftersom det tränar hjärta och kärlsystemet. Springer man sedan distanser över 5 km är det främst den aeroba uthålligheten som är avgörande för hur fort du kommer att springa. För långlöpare och motionärer är det därför viktigare med den aeroba uthålligheten.

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: