Vår mentala styrka påverkar våra resultat!

Therese Forsberg april 7, 2019

När vi tränar löpning lägger vi stort fokus på att utveckla vår kondition, styrka, snabbhet och uthållighet. Men få av oss tränar upp vår mentala styrka. Ditt tankesätt påverkar i allra högsta grad din prestationsförmåga. Blir du till exempel väldigt nervös i samband med ett lopp och tänker negativa tankar speglar sig detta i hur du upplever ditt lopp och hur loppet går. Hur vi ser på oss själva och våra tankar kan både begränsa oss men de kan också höja vår kapacitet!

Våga tro på dig själv
Om vi inte vågar tro på oss själva så kommer vi heller aldrig klara av det vi vill klara av i löpningen. Den mentala styrkan är därför helt avgörande för din prestation och välmående. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar om du inte är mentalt förberedd på uppgiften. Om du inte känner dig motiverad eller om du inte tror du kommer att klara av det så blir det mycket svårare.

Under nästa vecka kommer vi på medlemssidan att ge er verktyg som hjälper er bli mentalt starkare i er träning! 

I nästa veckas tema kommer vi bland annat att lyfta fram dessa ämnen:

– Mentala strategier för att hålla igång med löpträningen och komma igång
– Hur du kan hantera prestationsångest som kan uppkomma i samband med träning och tävling.
– Hur ACT (Acceptance and commitment training) kan hjälpa dig komma ur en svacka eller ta dig igenom en skadeperiod.
– Hur mindfulness kan hjälpa dig bli en bättre löpare och få mer ut av träningen
– Vad tankens kraft har för påverkan på din prestation.
– Hur visualisering kan hjälpa dig att nå dina mål!

Bli medlem idag för att börja jobba på din mentala styrka.


comments powered by Disqus