Senaste nytt från Runacademy:

September 19, 2020

I våra löpargrupper blir deltagarna utmanade på tuffa intervaller och hårda pass. Men för att verkligen få utveckling på sin träning så gäller det också att lära sig att springa långsamt. Ett klassiskt fel som många motionärer gör är att de redan från start på löpturen går ut hårt och sedan avslutar löpturen med att spurta sista biten. Det som glöms bort är att värma upp ordentlig och att jogga ned. Men varför ska man då göra det?

Innan du kör igång ett hårdare tempo är det viktigt att låta kroppen bli varm. Det gör att kroppen blir mjuk och kroppen kommer igång med att få ut syre till musklerna. Slarvar du med uppvärmningen så ökar risken för skador och du presterar inte heller lika bra under själva passet. Det är först när kroppen blir uppvärmd som du kommer in i den andra andningen och det börjar att kännas lätt. I början av passet kan det gå väldigt tungt just för att kroppen inte är varm.

Det viktiga på uppvärmningen är att man joggar väldigt långsamt och låter kroppen få chans att komma igång. Det tar lite tid för kroppen att få igång citkulationssytemet så att det är anpassat för fysisk aktivitet. Syftet med hela uppvärmningen är att du ska förbereda kroppen för den tuffare uppgiften och att du då i första hand bara ska bli varm. Det är då bättre att springa för långsamt än för fort. Många drar iväg för fort på uppvärmningen så att man nästan är slut innan passet ens har börjat. På våra träningar joggar vi därför väldigt långsamt på uppvärmningen så att alla också hänger med. Du kan till och med jogga på stället om då syftet bara är att kroppen ska bli varm och komma igång. Ibland kan det också vara bra att starta med att gå i snabb takt en stund innan du börjar att jogga.

Efter ett tufft intervallpass så är det jätte viktigt att jogga ned och låt kroppen få varva ned. Nerjoggen gör att du blir av med slaggprodukter som mjölksyra och återhämtar dig snabbare. Det är till och med bra för att stärka immunsystemet samt minskar risken för skador. Viktigt att nedjoggen är långsam och det ska vara i ett tempo så att man kan gå bredvid. Syftet är bara att kroppen ska få återhämta sig och varva ner och då är det viktigare att det inte går för fort. Största felet många gör är att man slutar löprundan genom att spurta allt man har och kroppen får då ingen chans att varva ned.

Många av våra deltagare i löpargrupperna har väldigt svårt för att både värma upp och att jogga ned långsamt. Det gör att vi ledare blir tvungna att lägga oss längst fram för att sänka tempot. Snabbt får ni istället springa på intervallerna och nu förstår ni varför det är så viktigt att ta det lugnt. För att bli en riktigt bra löpare måste man nämligen lära sig att också springa långsamt.

En kommentar
  1. Så Bra information, tack

Fler inlägg:
Bloggarkiv: