Stäng

Runacademys blogg

Vi hoppar av glädje på Madeira!

Publicerad

Ett 30-tal löpare befinner sig just nu på Madeira för vårt löparläger. Här ligger fokus på att uppleva den fantastiska naturen ön har att erbjuda. Under gårdagens tur tog vi oss mellan de högsta topparna på ön och vi bokstavligt talat hoppade av glädje. Vädret, sällskapet och de magnifika vyerna gjorde dagen till ett minne för livet!

Ön Madeira är verkligen inte bara ett resmål för pensionärer och fans av Cristiano Ronaldo (Madeiras stolthet) utan det är ett mecka för alla som gillar traillöpning i vackra miljöer. Under vårt veckolånga läger har vi valt ut olika turer på olika delar av ön som har väldigt skiftande karaktär. Vi vill nämligen visa upp mångfalden som finns här. Från den djungellika grönskan till de karga topparna.

Under våra tre första dagar på lägret har vi hunnit med tre väldigt olika löpturer. På vår första dag bjöds det på vacker löpning med en bergsvägg på vår ena sida och havet på den andra sidan. Vi avslutade alla i en mysig by på öns norra del där vi firade att första turen var genomförd med mat och kall dryck!

Väl tillbaka på hotellet höll vi ett yogapass uppe på terrassen av vårt hotell som var riktigt skönt för att stretcha ut kroppen.

På kvällen begav vi oss till en fin restaurang där vi fick njuta av en god tre rätters middag!

Den andra dagen var en något kortare tur, men inte desto mindre krävande. Här bjöds det nämligen på många av Madeiras klassiska trappor. Även om det var många som hade trötta ben från den tidigare dagens tur så kom man snabbt igång igen och glömmer bort tröttheten när man har så fina vyer. Nu befann vi oss på öns östra udde, Ponta de São Lourenco, som mest kan liknas vid Scottlands högland med öppna landskap.

Havet omfamnar hela udden så man har dessutom hav i tre väderstreck. Riktigt häftigt! Efter turen stannade vi även till i Funchal, Madeiras större stad, där vi åt lunch och fick möjligheten att besöka den välkända frukt- och blomstermarkanden Mercado dos Lavradores.

Igår väntade ett riktigt kraftprov när vi alltså skulle ta oss mellan och uppför Madeiras högsta toppar med Pico Ruivo som högst på drygt 1800 meters höjd. När vi kommit upp till vår startpunkt befann vi oss ovanför molnen och solen strålade. Detta skulle bli en fin dag. Vi delade in oss i våra fyra mindre grupper och begav oss sedan iväg.

Vi visste att vi skulle vara ute uppåt 5 timmar så vi var väl försedda med vätska och matsäck. Med vyer som dessa blir det dessutom många fotostopp för detta vill man föreviga. Leendena på allas läppar talade sitt tydliga språk – det här överträffar det mesta! Det blev många trappsteg innan dagen var slut och vi sprang även genom tunnlar och på smala stigar längs med bergskanten.

Glada ledare!

På kvällen blev det stort pizzaparty och det smakade riktigt gott efter en dag i bergen!

Idag väntar en lugnare dag vid hotellet men för den sakens skull är det ingen vilodag. Vi startade dagen med yoga på terrassen, en löptur på en närliggande Levada väntar för de med pigga ben samt en föreläsning om träningslära och ett styrkepass i eftermiddag.

Uppdateringar från våra vidare äventyr kommer under veckan!