Augusti 20, 2019
Petra Kindlund

För oss är det vitkigt att alla typer av löpare ska känna sig välkomna att springa med oss oavsett nivå. Framförallt tycker vi det är extra roligt att få nya människor att hitta glädjen i löpningen och få fler att komma igång.

Vi vet att det kan vara extra tufft att komma igång med löpningen när man aldrig tidigare har sprungit och det kräver en del tålamod och kämparinsats. Är man helt ny så kommer det i början att kännas extra tungt och jobbigt men man får också snabbare resultat. För varje joggingtur kommer det att bli lättare och lättare. Att då komma igång med löpningen tillsammans med andra och med en coach som vägleder gör det hela mycket lättare.

Till hösten startar vi en nybörjargrupp i löpargrupperna!
För att peppa ännu fler att våga springa med oss så kommer vi nu till hösten att starta upp ett specifikt nybörjarprogram för höstens löpargrupper. Det innebär att du som är helt nybörjare till löpning kommer att få köra andra typer av pass för att komma igång försiktigt i lugn takt. Det blir också mycket fokus på löpstyrka för att stärka upp de muskler som gör att man annars lätt blir skadad när man inte har sprungit tidigare.

Hur kommer detta att gå till?
Nybörjarna kommer att köra helt själva under de 7 första veckorna med målet av att klara av att jogga 5 km. Tanken är här att vi varvar jogg med gång på träningarna för att successivt vänja kroppen vid belastningen att springa. Kör man på för hårt när kroppen inte är van finns det en risk att man blir skadad eller att det blir en sån stor chock för kroppen att man då tröttnar. För varje pass kommer längden på joggen att successivt bli längre. Nybörjarna kommer dessutom att få testa på att springa på olika underlag som på asfalt, i terrängen, i trail och på friidrottsbana samt att ha stor fokus på löpteknik. Det viktiga för gruppen är att inte ta i för hårt utan att långsamt få vänja sig vid att springa så att kroppen hinner vänja sig.

Efter dessa 7 veckor kommer nybörjarna att vara redo för att höja tempot och köra något hårdare pass. De kommer då att få köra tillsammans med de andra i gruppen.


Program för nybörjarna

Pass 1 – Vecka 37

Löpteknik för nybörjare 
Det här passet vänder sig till dig som är nybörjare och som vill komma igång med löpningen. Du kommer att få tips på vad du ska tänka på när du är nybörjare samt få lära dig grunderna i löpteknik. I passet kommer vi att varva jogg med gång för att få en mjuk start och för att alla ska hänga med.


Pass 2 – vecka 38

Skogslöpning för nybörjare 
Det här passet är anpassat för nybörjaren där du kommer att få varva jogg med gång på olika underlag i skogen. Du kommer även få lära dig mer om löpteknik i skogen.

Pass 3 – vecka 39

Löpning för nybörjare med introduktion till löpskolning
I det här passet kommer du få lära dig hur löpningen gradvis växlas upp och vi kommer nu att öka längden på joggen som fortfarande varvas med gång.  Du kommer även få lära dig grunderna i löpskolning. Vi avslutar passet med styrkeövningar anpassat för löpare.

Pass 4 – Vecka 40

Banlöpning för nybörjare
I det här passet kommer du få uppleva tjusningen i att springa på friidrottsbana genom kortare fartökningar. Vi kommer fortfarande att varva jogg med gång under passet för att successivt öka belastningen.

Pass 5 – vecka 41

Backlöpning för nybörjare 
I det här passet kommer du lära dig grunderna i löpteknik uppför och utför samt få prova på koordinationslopp i backe. Vi kommer fortfarande att varva jogg med gång under passet.

 

Pass 6 – vecka 42

Femminutaren för nybörjaren
I det här passet kommer vi att jogga något längre än tidigare med enbart en kort gåvila. Vi kommer även i passet att jobba med mycket löpteknik, löpskolning och avsluta passet med löpstyrka.

 

Pass 7 – vecka 43 

Klara 5 km för nybörjaren 
I det här passet har vi som mål att du som nybörjare ska klara av 5 kilometer utan att stanna. Vi tar det i ett lugnt tempo så att alla hänger med. Vi kommer även starta passet med löpskolning och avsluta med några styrkeövningar.

Efter detta pass kommer nybörjarna att köra samma pass som de övriga i gruppen.

 

 


Vill du också komma igång med löpningen?
Välkommen att springa med oss i hös! Här kan du läsa mer om höstens löpargrupper.

Välj ort för info och anmälan:

Skriv en kommentar:

You must be logged in to post a comment.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: