Januari 08, 2019
Therese Forsberg

Vi alla kan då och då känna motstånd till att träna. Har du dessutom inte fått löpträningen till en vana ligger det nära till hands att hitta olika ursäkter till att inte träna. Idag vill vi därför ge dig några tips på hur du ska orka träna fast du inte har någon motivationen till det.

När man ska börja träna är det oftast just motivationen som är det största hindret. Tyvärr kommer inte motivationen mirakulöst av sig själv så att ligga på soffan och vänta på den funkar inget vidare. När ursäkterna kommer för att ställa in det tänkta träningspasset gäller det att vara förberedd mentalt hur du ska tackla dessa ursäkter.

Just i början när du ska komma igång gäller det verkligen att hålla en kontinuitet uppe för att du ska börja tycka att det känns bra och roligt att springa. och du kommer få mer motivation av att vara igång!

Här tipsar om hur du ska övervinna dina ursäkter så att träningen blir av.

1) Ge dig ut och träna direkt efter jobbet. Det är oftast när man kommer hem som det är lätt att hitta ursäkterna till att man inte orkar träna. Kör man direkt så hinner man inte känna efter.

2) Även om du inte har någon energi så se till att du i alla fall byter om och sätter på dig skorna. Oftast kan detta steg vara jobbigare än själva passet. När man väl bytt om är det inte så långt bort att ge sig ut.

3) Känn inte efter för mycket – när du kommer ut brukar det kännas bättre.

4) En kortare tur är bättre än ingen tur. Ibland kan det kännas jobbigt att behöva vara ute så länge, men bara tio minuter är faktiskt bättre än ingenting.

5) Hur jobbigt och tungt det än känns så kommer det kännas skönt efteråt! Det är nästan aldrig man ångrar ett pass. Det är så skönt att ha genomfört det där passet som man egentligen inte alls kände för.

6) Hitta gärna fler träningskompisar som du kan träna med. När man bokar upp en tid med någon så måste man iväg.

7) Ibland måste man göra saker fast det inte är så roligt. Vi diskar, tvättar, städar, borstar tänderna och det är inte heller särskilt skoj men ändå gör vi det. Ibland måste träningen bara bli av även om det inte känns särskilt roligt. Framöver kommer det att kännas mycket lättare!

8) Vill du få extra boost och motivation? Häng då med i vår medlemssida där du får tips, träningsprogram och hittar många olika träningspass som lämpar sig för alla.

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: