Februari 04, 2019
Therese Forsberg

Så här års finns det en hel del av snö, kyla och is runt om i vårt land. Detta kan medföra att löpningen bli svårare att få till. Därför passar det utmärkt att lägga in lite alternativ träning i träningsschemat så här års istället för att helt strunta i att träna.

Att blanda upp löpningen med alternativ träning har många positiva effekter. Det ger t.ex. variation och gör träningen roligare!

Det finns massor av bra alternativa träningspass som både tränar upp kondition och verkar uppbyggande genom att stärka upp våra muskler.

Men vad är egentligen alternativ träning?
Alternativ träning för löpare är annan träning än renodlad löpning och som ändå ger bra träningseffekt som är överförbar till löpningen. Med hjälp av alternativ träning belastar du kroppen på ett nytt sätt och kan på så sätt utvecklas och stärka kroppen. Det är dessutom skonsamt och skadeförebyggande att då och då byta ut ett löppass mot alternativ träningspass. Speciellt nu under vintern satsar många av oss på träning med fokus på uppbyggnad och man brukar därför kalla vintern för uppbyggnadsperioden. Fokus ligger på att stärka upp kroppen så att man till våren är väl förbered att öka mängden löpning.

Denna vecka kommer vi i veckans tema på vår medlemssida ge er massor av bra tips på hur du kan träna alternativ träning i vinter.

Häng med oss där för att få inspiration!

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: