Program för Uppsala - Gränby

WC/omklädning ✖️
Förvaring ✖️
Läs mer om löpargrupp Uppsala - Gränby

Pass 1

Vecka
Vecka 12
Datum och starttid
Torsdag 21 mars kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Alternativ ett: Löpteknik för nya deltagare

+

I det här passet ska vi gå igenom grunderna i löpteknik. En fördelaktig löpteknik gör löpningen skonsammare, lättare och roligare. Vi avslutar passet med löpteknikintervaller.

Alternativ två: För fortsättare – Kickstartsintervaller

+

I det här passet kommer du som redan har grunderna i löpteknik få springa intervaller om 3, 2 och 1 minut. Du kommer successivt att få höja farten i takt med att intervallerna blir kortare.

Pass 2

Vecka
Vecka 13
Datum och starttid
Torsdag 28 mars kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Superserien

+

I det här passet ska du få springa intervaller från 2 minuter till 30 sekunder med kort vila, vilket tränar upp både snabbhet och uthållighet. Passet inleds med löpskolning som utvecklar löpstyrka.

Pass 3

Vecka
Vecka 14
Datum och starttid
Torsdag 4 april kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Fabulösa fyror

+

I det här passet ska du få utmanas i ett blockpass där alla delar är på 4 minuter. Du kommer genom passet få träna upp din fartkänsla.

Pass 4

Vecka
Vecka 15
Datum och starttid
Torsdag 11 april kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Pyramiderna

+

I det här passet kommer du få köra två olika pyramider där intervallängden successivt ökar för att sedan successivt kortas ned. Här är det viktigt att lyssna på kroppen och starta kontrollerat, för att kunna höja farten mot slutet.

Pass 5

Vecka
Vecka 16
Datum och starttid
Torsdag 18 april kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Backen

+

I det här passet kommer du få fokusera på löptekniken både uppför och utför, samt utmanas på korta backintervaller. Att springa i backe ger extra träning för både ben och hjärta.

Pass 6

Vecka
Vecka 17
Datum och starttid
Torsdag 25 april kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Lagintervaller

+

I det här passet ska du få kombinera styrkeövningar med löpning med syfte att träna både kondition och muskeluthållighet. Allt detta kommer att göras gemensamt i lag om flera personer för att höja lagandan.

Pass 7

Vecka
Vecka 18
Datum och starttid
Torsdag 2 maj kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Snabbdistansen

+

I det här passet kommer du att få träna uthållighet genom snabbdistans. Passet avslutas med korta intervaller för att rekrytera snabba muskelfibrer och därmed utveckla explosivitet.

Extrainsatt pass

Vecka
Vecka 18
Datum och starttid
Lördag 4 maj kl. 10:30
Samlingsplats
Tallbacksvägen 68 756 45 Uppsala, OK Linnes klubbgård

Extrainsatt pass – Skogsdistans med fartinslag

+

Det här är ett extrainsatt pass som genomförs på annan dag utöver ordinarie träningsdag. I passet varvas distanslöpning med fartinslag. Genom fartinslagen kommer vi stärka våra muskler kring höfter och underben, då dessa belastas mer när vi höjer tempot och tar ut steget.

Pass 8

Vecka
Vecka 19
Datum och starttid
Torsdag 9 maj kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Effektutmanaren

+

I det här passet skall du få springa både längre och kortare intervaller för att bli mer effektiv på att hantera mjölksyra, samt utveckla snabbhet.

Pass 9

Vecka
Vecka 20
Datum och starttid
Torsdag 16 maj kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Tröskeln

+

I det här passet kommer du få springa längre tröskelintervaller. Genom att springa i ditt tröskeltempo blir du bättre på att hantera och transportera bort mjölksyra som bildas i musklerna vid högre ansträngning. Du kommer dessutom få träna på att återhämta dig i rörelse.

Pass 10

Vecka
Vecka 21
Datum och starttid
Onsdag 22 maj kl. 18:00
(ändrad dag)
Samlingsplats
Parkeringen på BMC, utanför entrén vid A11, körs med citygruppen
(ändrad samlingsplats)

Trailstegen

+

I det här passet kommer du få utmanas i skogen. Passet kommer bestå av en intervallstege där vi successivt höjer farten allt eftersom vi blir säkrare i terrängen. Att springa i skogen på mjukare underlag är både stärkande och skonsamt för våra muskler.

Pass 11

Vecka
Vecka 22
Datum och starttid
Torsdag 30 maj kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Snabbhetsuthållighet

+

I det här passet skall du få träna snabbhetsuthållighet genom intervaller från 400 m ner till 100 m. Syftet är att springa i högre farter än vi är vana vid vilket är gynnsamt för löpekonomi och fartkänsla.

Pass 13

Vecka
Vecka 24
Datum och starttid
Torsdag 13 juni kl. 18:00
Samlingsplats
Gränby Centrum vid 4H gård

Fartväxlaren

+

I det här passet kommer du att få träna uthållighet. Vi kommer springa längre intervaller, varvat med kortare intervaller med joggvila. Ett bra sätt att träna upp sin förmåga att återhämta sig i rörelse.

Extrainsatt pass

Vecka
Vecka 24
Datum och starttid
Lördag 15 juni kl. 10:30
Samlingsplats
Parkeringen vid Sunnerstastugan. Dag Hammarskjölds Väg, 756 52 Uppsala

Extrainsatt - Myspass

+

Det här är ett extrainsatt pass som genomförs på annan dag utöver ordinarie träningsdag. I passet får du lära dig mer om distanslöpning där vi joggar under längre tid med lägre intensitet. Passet anpassas efter alla nivåer av löpare då olika längder och tempon erbjuds.