Att träna med en baby!

Petra Kindlund januari 11, 2019

Att få barn är helt klart en ny utmaning och det går inte direkt att planera tiden som man vill. Något som jag var något nojig över med att bli mamma var hur jag ska få till träningen. Har hört många nyblivna föräldrar som helt fått lov att prioritera bort träningen då tiden inte har räckt till. För mig är det inte ett alternativ. Jag blir ett monster och på riktigt dåligt humör om jag inte får träna, så det måste gå på ett eller annat sätt.

Idag blir Filip 3 månader och vi börjar få rätt bra rutin på att också få in träningen mellan alla blöjbyten, amning, gråt och så allt annat man vill få gjort under en dag . Det gäller bara att vara lite kreativ så går det att få till. Dessutom har jag dragit ner kraven på vad ett godkänt träningspass får räknas som.

Oftast blir det kortare men desto effektivare pass på runt 30 minuter. Jag kör mycket olika pass från vår träningsbank som man hittar på vår medlemssida. Dessa pass består främst av olika styrkepass där man blir coachad av någon från oss på kontoret genom hela passet. Det är smidigt för då behöver jag inte planera och fundera på vad jag ska köra utan är bara att följa instruktionerna. Dessutom vet jag exakt hur långt ett pass är och då är det lättare att planera dagen utefter det.

Förutom styrkepassen brukar jag även köra extra hårt på våra musikpass. Detta är pass som min man Andreas har mixat ihop och där jag ger instruktioner på olika intervaller. Tanken är väl egentligen att man ska springa till dessa pass men det fungerar även suveränt på crosstrainer. På mindre än 30 minuter så är man helt slut och fått sig en rejäl genomkörare.

Det bästa med dessa styrkepass och musikpass är att Filip blir lugn av musiken och rösterna. Har jag tur så hinner jag köra ett helt pass där Filip är nöjd under hela passet. Om inte så brukar han få vara med och köra någon övning där jag samtidigt bär honom. Under vissa pass så har jag ibland fått tagit en amningspaus och det är väl lite störande när man hinner bli kall, men då brukar jag köra lite extra och ännu hårdare när Filip väl är nöjd.

Lättast är så klart att annars få till träningen när Filip sover. Problemet är att han inte sover så mycket på dagtid. Om han sover gör han det helst i vagnen. Planen är att jag på sikt kommer att springa mycket med vagnen. Än så länge har min kropp inte varit redo för någon längre löptur med barnvagn. Löppassen görs därför mest tillsammans med min man då han kan ta Filip eller på egen hand då min man kan vara hemma med lillen.

Istället för att springa har jag kört en del barnvagnsintervaller i backe där jag har gått med vagnen uppför någon lång och brant backe. Brukar då även lägga i en vikt i vagnen för att det ska ge extra styrka.

Även om det så klart är något extra komplicerat och kräver lite mer planering så går det om man vill att få till träning med en baby. Allt handlar om att se möjligheter än hinder och så får man helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar.

Jag tycker faktiskt att vissa pass också har blivit mycket roligare då Filip oftast är med och hejar på. Ser verkligen framemot långa löpturer tillsammans med löpvagnen i vår.


comments powered by Disqus