Senaste nytt från Runacademy:

September 30, 2020

För alla dyker det upp dagar då man hellre stannar hemma än ger sig iväg på det där tänkta träningspasset. För vissa är det lättare att motivera sig att få träningen gjord ändå medan det är svårare för andra.  Vad beror det på att vi har olika drivkrafter?

Två olika typer av motivation!

Att vi skulle födas med olika mycket motivation är en myt och precis som en muskel går motivation att träna upp. Ju mer träningen har blivit en del av vår vardag desto svårare är det att hoppa över passet. Du har väl heller aldrig ångrat ett utfört pass?

Vi har två typer av motivation som driver oss – den inre och den yttre motivationen. Den inre motivationen handlar om att du känner glädje och tillfredsställelse inom dig när du tränar eller tävlar. Att du har en egen inre önskan om att vilja utvecklas och att uppnå dina drömmar och testa sina gränser. Du tränar för att uppleva välbehag och att få en känsla av ”flow”. Du har kontroll och känner dig avslappnad i din träning.

Den yttre motivation handlar istället om förväntningar som andra har på dig och att du drivs av belöningar från andra människor. Du känner press inför tävling och kanske till och med inför träningen. Du upplever att träningen inte är särskilt kul och är rädd för att misslyckas eller göra bort dig. Du drivs mycket av tanken att vilja vara bättre än andra, istället för att drivas av tanken att det viktigaste är att se till din egen prestation och till dina egna förutsättningar.

När man börjar med löpning har man ofta mer av den yttre motivationen. Du gläds av positiva kommentarer om att man är duktig och gratulationer för att du har klarat ett lopp, detta gör att man drivs att träna och tävla. När man sen skall utföra samma eller liknande tävlingarna igen har man en större press att göra bättre ifrån sig. Det är nu man behöver den inre motivationen mer. Om man inte når upp till sina eller andras förväntningar så är det lättare att tackla dessa motgångar med en stark inre motivation.

Du kan inte alltid vara på topp, det är dina drömmar och mål som skall driva dig framåt. Det viktigaste är att du är nöjd och mår bra. Vad andra tycker spelar inte så stor roll.

Hur förbättrar man den inre motivationen?

För att verkligen ta steget hela vägen och för att kunna tackla motgångar behöver vi den inre motivationen. Det är vår vilja och tro på oss själva som driver oss att nå dit vi vill. Alla dina mål och drömmar når du genom att du tror på dig själv. Är inte den inre motivationen tillräckligt stark så faller vi lätt tillbaka i gamla ”ovanor” eller kommer ha svårt att nå vårt uppsatta mål.

En viktig bit för att verkligen stärka upp den inre motivationen och nå de mål man satt upp är att när du bestämt dig för något, starta med att skriva upp alla positiva tankar detta medför. Att ha detta nedskrivit under sin resa gör att man lätt kan gå tillbaka och titta på dem när det är som tyngst. Motivationen är en muskel som går att tränas upp. Ju oftare du tränar och ju längre tid, desto svårare blir det att sluta med det. Det är just dit vi vill komma, att din väg till ditt kommande mål skall bli en del av din vardag. Du tränar för att du själv vill det och det gör att du mår bra.

Släpp alla tankar på vad andra tycker, det är bara du som vet vart dina drömmar kan ta dig!


Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: