December 16, 2016
Amanda Nekby

Under jul äter de flesta av oss väldigt mycket godis. I godis finns det för det mesta väldigt mycket socker. Socker innehåller som känt ingen näring och brukar kallas för “tomma kalorier” – massa energi men ingen näring!
Vi vill tipsa er om hälsosammare julgodis!

Dessa juliga frukt-chokladbollar är försvinnande goda och fullproppade med näring från torkad frukt. Dessa ljuvligt juliga bollar är lite vuxnare i smaken, de har en fyllig chokladsmak med toner av kaffe och sötma från frukt.
Bollarna är även utmärkta att ha som mellanmål eller att ta ned sig som energipåfyllning under ett långpass.

Recept för cirka 15 stycken Julbollar!

250 gram torkad frukt (blanda mellan exempelvis fikon, dadlar, russin och torkade aprikoser)
50 gram rumsvarmt smör
1/2 dl kakao
1 dl havregryn
2 msk kaffe
Eventuellt en liten skvätt vatten vid behov
Eventuellt lite honung eller agavesirap
Kokosflingor

Så här gör du:

1. Klipp/ skär frukten i små bitar och lägg i en skål. Du får även gärna klippa lite extra i frukten när den ligger i skålen för ännu mindre bitar.
2. Lägg i 50 gram smör, kakaon, havregryn och kaffe i skålen.
3. Blanda samman alla ingridienser, om smeten känns väldigt torr kan du ha i lite vatten
4. Smaka lite av smeten och tillsätt lite hunung eller agavesirap om du vill ha bollarna lite sötare
5. Rulla små bollar i av smeten och rulla bollarna i kokosflingor
6. Låt stå kallt i kylskåp i ca 1h innan du avnjuter din en eller kanske två julbollar, kanske till en kopp te?
frukt
Klippt frukt i skål, frukten får gärna klippas lite till, det går utmärkt att klippa lite i smeten 😉

bollar in the making
Här skall det rullas bollar!

julchokladbollar
Färdiga bollar, MUMS!

 

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: