Senaste nytt från Runacademy:

Oktober 11, 2019

I veckan har vi haft fokus på backlöpning i våra löpargrupper och vi har blivit både starkare i löpsteget och förbättrat vår löpteknik. Att springa i backe ger bra styrketräning för benen och gör att det kommer kännas lättare för dig att springa på plant underlag.

Fördelarna för backträning är många – vad sägs om dessa?

Du tränar upp din kondition
Backträning ger en hög puls som gör att ditt hjärta får jobba hårt. Det gör att du också tränar upp din kondition.

Det är skonsamt
När du springer backe så blir det dels lättare att få till en bättre löpteknik samt att tempot blir något långsammare än på plan mark. Det gör i sin tur att löpning i backe blir något skonsammare och sliter inte lika mycket på leder och ligament.

Malmölöpare rullar på nedför backen

Du får bättre tryck och explosivitet i löpsteget
När du springer backe blir du tvungen att skjuta ifrån mer från marken för att ta dig uppåt. Det gör att du får ett bättre tryck och explosivitet i löpsteget. Speciellt när man gör springer kortare backintervaller.

Det är utmanande
Backträning är riktigt tufft och du övar helt klart upp ditt pannben genom att springa backe då det är mer utmanande än att springa plant.

Det är faktiskt roligt
Löpningen blir så mycket roligare när man varierar det och inte alltid springer samma runda eller på samma ställe. Ett sätt att variera löpningen är genom backlöpning. Att det dessutom är utmanande och tufft gör att du känner dig ännu nöjdare efteråt.


Många av våra ledare ute i landet har vittnat om att de har sett stora förbättringar i löptekniken. Gunnel Rundström Schutz är platschef för Tyresögruppen och hon kände hur deltagarna gjorde stora förbättringar i backtekniken nästan genast.

“Ja, tekniken gav verkligen effekt. Och det blir så positiv stämning i gruppen när backen går lättare än de trott var möjligt!”

“Tacksamt pass att leda, där deltagarna genast känner att det går lättare och blir roligare med bättre teknik” – Gunnel, platschef i Tyresö

Maria Görlin som är platschef för löpargruppen i Östersund säger att hon tycker att det är SÅ kul att se deltagarnas utveckling och driv att jobba på tekniken.

Bilden kan innehålla: 5 personer, personer som ler, personer som står

“Deltagarna blev förvånade över hur små justeringar i tekniken underlättade för uppför- och utförslöpningen” – Maria, platschef i Östersund

Starkt jobbat till alla er som tagit er an backarna denna vecka!


Vill du också förbättra din backteknik och få tips om olika backpass att köra?

På vår medlemssida hittar du en hel sektion om backteknik och i vår träningsbank finns massor av olika backpass att köra.

Kolla in vårt Facebook album för bilder!
För fler bilder från veckans pass så kolla gärna in vårt facebook album där vi kontinuerligt lägger upp bilder från våra löpargrupper.

Skriv en kommentar:

E-postadressen publiceras inte.

Petras blogg:
Fler inlägg från Runacademy:
Bloggarkiv: