Januari 04, 2019
Petra Kindlund

Nu är den vanligaste tiden på året som många börjar att träna, vilket så klart är bra att man vill få in nya vanor.

Problemet för många är att denna satsning brukar lätt bli för ambitiös så den endast håller i några veckor, sedan så tröttnar man och kommer tillbaka till sina gamla vanor.

Här kommer några tips till hur du lyckas hålla ditt nyårslöfte:

1) Sätt upp ett realistiskt mål. Du kommer annars enbart bli besviken om du inte kommer kunna nå målet.

2) Starta inte för hårt. Det vanligaste felet många gör är att man är för ambitiös och startar på en gång från 0 till 5 pass i veckan. Det kommer vara svårt att hålla då kroppen behöver tid för återhämtning för att ta till sig träningen. Om du istället börjar med 3 pass i veckan är chanserna större att du lyckas.

3) Sätt upp delmål och belöna dig själv när du når det.

4) Var beredd på svackor. Även om du är jätte peppad nu i början så kommer du nå perioder då motivationen dalar. Vinnaren är den som håller i med träningen trots att det kommer andra frestelser.

5) Satsa inte på en snabblösning utan se det som en livsstilsförändring. Du ska kunna hålla dina nya vanor under lång tid framöver och inte bara för några veckor.

6) Dela med dig om ditt nyårslöfte för andra. Det är mycket större chans att du lyckas om fler vet om det och kan stötta dig.

7) Behöver du extra inspiration? Ett tips är att bli medlem på vår medlemssida där vi precis nyligen har lanserat en träningsbank. Vi kommer även i januari ha en träningsutmaning som kommer att peppa dig ännu mer.

8) Anmäl dig till vårens löpargrupper. Genom att anmäla dig nu så har du något att se fram emot under vinterns träning. Dessutom kommer du få en extra motivationskick något senare i mars.

Comments are closed.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: