Stäng

Runacademys blogg

Är det rätt att landslaget blir sponsrat av McDonalds?

Publicerad

I början av oktober gick svenska skidlandslaget ut med att McDonalds blir en ny samarbetspartner och sponsor till det svenska skidlandslaget. Detta i en kommande säsong där skidåkning är hetare än någonsin. Vi har ett lyckat OS bakom oss och ett VM på hemmaplan i Falun att se framemot. McDonalds har säkerligen bidragit med väldigt stora summor för att på så sätt få visa upp sig med Sveriges största idrottsstjärnor. Pengar som så klart också kommer till användning för att våra åkare ska kunna förbereda sig på bästa sätt till ett VM på hemmaplan.

För mig känns detta ändå bara så fel och skrämmande. Även om pengarna från McDonalds går till en bra sak så blir signalen så missvisande.

Jag vill fortsätta förknippa skidlandslaget med framgång, hälsa och välmående. Det är åkare som vår barn ser upp till, som andra länder ska imponeras av och som vi ska vara stolta för.

Att då dra in McDonalds som sponsor känns inte helt moraliskt rätt. För mig känns det som ett svek.
McDonalds bidrar snarare till ohälsa, övervikt och om de skulle vilja påstå något annat så bör de först byta ut 90% av deras meny.

Den stora vinnaren är så klart McDonalds och det är riktigt smart drag som de gör. De har fått mycket skit genom åren för deras dåliga kost och nu har de chansen att ändra attityden. Få oss att tro att de vill väl och är ”hälsosamma”. Att maten inte är så ohälsosam och du kan göra ett nyttigt val. Det är enbart ditt fel om du sedan väljer den mat som enbart innehåller fett, socker och konserveringsmedel.

Visst det finns ”nyttigare” alternativ på McDonalds. Alternativ som i varje fall är bättre än den resterande skräpmaten som serveras. Men det är fortfarande inte särskilt bra mat och framförallt inte bra för idrottare. Att enbart äta sallad och morötter är inte en riktig måltid och bygger inga starka kroppar. Det funkar som förrätt men inte så mycket mer. De resterande ”hälsosammare” alternativen är fortfarande processad mat som gjorts för att vara så billig som möjligt. Inget som ger dig bra näring och håller dig mätt längre.

Allt handlar istället om pengar och är det som också är så skrämmande och tydligt. Den som betalar mest får också synas mest. Spelar ingen roll vad de säljer och vad de står för. Det skulle lika gärna vara ett tobaksföretag. För jag tror inte direkt att skidlandslaget har svårt att hitta sponsorer. De har aldrig varit så populära som efter ett lyckat OS och nu med kommande VM på hemmaplan. McDonalds har så klart enbart betalat så pass bra att de inte kunnat tacka nej.

Men till vilket pris?

McDonalds kommer bli den stora vinnaren. De kommer få våra barn att skrika efter McDonalds och tro det är nyttigt då våra skidåkare syns med dem. Det kommer göra att vi förlåter och tror att McDonlads ändå inte är så dåliga som vi tidigare har trott, de bidrar ju ni ändå med något gott. Det kommer göra att McDonalds får fler gäster och på så sätt bidrar till mer ohälsa bland vår befolkning.

Samtidigt kommer många av oss andra tappa förtroendet för skidlandslaget och kommande sponsorer. Och vad får det för påverkan internationellt? Att vi svenskar kan sälja oss till vilket pris som helst? Norge har redan riktat hård kritik mot svenska skidlandslagets val av sponsor.

Det är ju i varje fall uppenbart att det inte finns någon kärlek bakom valet av skidlandslagets samarbeten och sponsorer. Det är enbart pengar som räknas.

Jag vill samtidigt påpeka att åkarna själva har inte så mycket att säga till om vilka som blir sponsorer till skidlandslaget. Jag skulle tro att många av åkarna säkerligen är upprörda över detta samarbete, så inget illa menat mot dem.

Vad tycker du om detta?

Tycker du det är rätt eller fel att McDonalds är sponsor till Sveriges främsta stolthet: det svenska svenska skidlandslaget.

20141029-115905-43145989.jpg
Bild tagen från skidlandslagets hemsida.


Kommentarer avstängda.