Senaste nytt från Runacademy:

December 22, 2014

Det är så lätt att under julen hamna ner i någon dvala där träningen glöms bort mitt uppe i all julstöket. Oftast är det mycket som ska fixas med och sedan ska man ta hand om familj med mera. Fullt upp och då är det lätt att man prioriterar bort träningen

Här kommer tre starka anledningar till varför du ändå ska prioritera träningen över jul:

Du blir piggare!
För det första så gör träningen att du blir piggare och gladare. Det kommer också smitta av sig på dina närstående och du kommer få mer energi till hela familjen. Träning under jul kommer på så sätt inte ta bort tid från din familj, det kommer istället ge din mer kraft till att umgås.


Maten smakar godare.

Det är så mycket godare att äta om man också har tränat innan. Du får bättre aptit och kan sedan njuta av maten med gott samvete. Träning är den absolut bästa kryddan!


Passa på att få frisk luft!

Under denna mörka tid så gäller det att få så mycket dagsljus som är möjligt. Nu när du är ledig se därför till att komma ut. En löprunda är ett sätt att få frisk luft och dagsljus under denna mörka tid!


Regelbundenhet är viktigast!

När det kommer till träning så är det framförallt regelbundenheten som är viktigast för att få resultat. Det är alltid mycket bättre att träna 3 pass i veckan året om än att träna väldigt hårt under kortare perioder. Det innebär att det gäller att också få träning under hela julveckan för att få regelbundenhet.

Varför ska du vänta med att träna till nästa år?
Många tänker att det är bättre att komma igång med träningen under nästa år och att nu få unna sig att ta det lugnt fram tills dess. Men varför vänta? Det är nu under jul som man faktiskt har tid när man är ledig! Det är därför ett perfekt tillfälle att ta tag i träningen just nu innan det nya året och avsluta detta år med nya vanor.

Se träningen som en lek!
All träning har effekt och egentligen spelar det inte jätte stor roll vad du tränar utan att du tränar. När hela familjen äntligen har tid för varandra så kan det vara roligare att göra något tillsammans. Varför inte då träna ihop? Det finns massa olika lekar som alla familjemedlemmar uppskattar. Det ger både skratt, puls och en massa energi! Under morgondagen ger vi tips vår löpcoahing online på jullekar att göra tillsammans med familjen. Lekar som är både roliga,  ger träning och är bra för sammanhållningen
Finns det ändå inte tid?
Ett pass behöver inte vara på en timme för att ge effekt, på endast 30 minuter kan du göra mycket! Veckans intervallpass kan du få till på tio minuter och vi kommer i slutet av veckan ge tips på ett styrkepass som du gör på 25 minuter. Detta är träningspass som alla hinner med. I slutändan handlar all träning om prioriteringar. Vill man så går det!

 

IMG_4497

Vill du få tips på korta intensiva träningspass och hur man genom lekar kan träna tillsammans med hela familjen?

Se till att bli medlem i vår löpcoaching online!

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: