Senaste nytt från Runacademy:

December 26, 2014

Många lägger undan löparskorna på vintern eller att man väljer löpbandet istället för att springa utomhus. Jag vill ändå slå ett slag för utomhuslöpning. När man väl kommer iväg är det inte så jobbigt och kallt som man kan tro. Det är dessutom ett bra sätt att komma ut om dagarna och få frisk luft då det annars är lätt att man mestadels är inomhus under dagarna. Jag springer själv utomhus året runt och tycker det är mysigt med snön som knastrar under fötterna. Dessutom slipper man den hårda asfalten och det är mycket skonsammare att springa på snö än på asfalt.

Våra 10 bästa tips för löpning i vinter:

1) Se till att alltid ha mössa på dig. Den största värmen går ut genom huvudet.

2) Klä dig lager på lager. Det ger mer värme att ha flera tunna tröjor än en tjock tröja. Dessutom kan du lättare ta av dig tröjor om du är för varm.

3) Ha gärna på dig en underställströja närmast kroppen som håller dig varm när du blir svettig.

4) Tänk på att man blir väldigt varm när man springer trots att det är kallt ute. En bra regel är att det ska kännas lite kallt första 5minutrana, då brukar det vara lagom.

5) Spring inte hårdare intervaller om det är kallare än -10. Det riskerar att förstöra luftrören.

6) Om det är kallare än -15 bör du använda en värmeväxlare som värmer inandningsluften. Det är farligt att andas in för mycket kyla och kan bland annat orsaka astma.

7) Idag finns det många bra skor för vinterlöpning som har spik. Jag använder själv Spikecross från Salomon.

8) Om du inte vill investera i ett par vinterdojor så fungerar det också bra med broddar.

9) Testa även snöpulslöpning i djup snö. Det ger garanterat en bra träning och hög puls. Dessutom är det riktigt roligt!

10) Snöskolöpning är också ett bra alternativ till löpningen under vintern. Ger en härlig frihet att kunna springa var man vill utan att sjunka i snön.

20141226-140637-50797522.jpg

20141226-140637-50797370.jpg

20141226-140638-50798515.jpg

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: