Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Femton fördelar med löpträning!

Publicerad

Du vinner mycket på att löpträna. Här listar vi femton fördelar med just löpträning!

Fördel 1 med löpträning:  Du stärker hjärtat och skelett

Genom att du utsätter skelettet för belastning stärker du det vilket gör att du minskar risken för benskörhet. När vi springer får vårat hjärta jobba vilket gör att vi förbättrar vår kondition. Ökad kondition gör att du orkar prestera bättre och har ökad energi i andra aktiviteter i livet.

Fördel 2 med löpträning: Bra för hjärnan

Löpning är en aerobisk träningsform, vilket innebär att den ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Detta i sin tur optimerar hjärnans kognitiva förmåga – studier visar att löpning förbättrar minnet, koncentrationsförmågan, beslutsförmågan och reaktionsförmågan.

Fördel 3 med löpträning: Du förlänger livet

Studier visar att människor med god kondition har längre livslängd och förbättrad livskvalitet. God kondition och aktiv livsstil förebygger, lindrar och kan även behandla problem som högt blodtryck, höga blodfetter, och depression.

Fördel 4 med löpträning: Du stärker immunförsvaret

Måttlig mängd träning ökar immunförsvaret vilket gör att du minskar risken att bli sjuk.

Fördel 5 med löpträning: Du minskar risken för övervikt

Du får mer muskler och mindre fett på kroppen vilket minskar risken för övervikt. Löpning är en energikrävande aktivitet vilket hjälper dig att bibehålla vikten och att löpträna kan vara ett sätt att gå ner i vikt.

Fördelar med löpträning

Fördel 6 med löpträning: Du blir mer stresstålig

Löpning frigör en mängd må bra hormoner i kroppen och kan vara ett sätt att koppla av och öka välbefinnandet. Människor som tränar har också en högre stresstålighet och kan hantera en stressreaktion bättre.

Fördel 7 med löpträning: Du kommer ut mera i naturen

Vi alla mår bra av att komma ut i friska luften då kroppen kan med hjälp av solen ta och tillverka D-vitamin genom huden.

Fördel 8 med löpträning: Du sover bättre

Genom att man har aktiverat kroppen så får man en avslappnad känsla i kroppen som gör att din sömn blir bättre. Dock skall du inte träna för nära inpå du skall gå och lägga dig!

Fördel 9 med löpträning: Det finns alltid något du kan utveckla

Löpning kan varieras i all oändlighet. Du kan springa olika distanser, på olika underlag, prova olika typer av lopp. Löptekniken kan alltid förbättras och du kan utmana dig själv på många olika sätt i löpningen!

Fördel 10 med löpträning: Det är enkelt och tidseffektivt

Du kan springa var du än befinner dig, det enda du behöver är ett par löparskor. Du behöver inte gå till något gym utan kan utgå direkt från din dörr. Det gör att löpträning blir väldigt effektivt.

löpträning

Fördel 11 med löpträning: Du blir smartare

Konditionsträning gör att det bildas fler hjärnceller och det gör att vi som springer också blir smartare.

Fördel 12 med löpträning: Du får tid att reflektera

Under en löprunda får du tid för dig själv och det är inte ovanligt att många av de bästa idéerna kommer man på just under själva löprundan!

Fördel 13 med löpträning: Du blir piggare och får mer energi

Genom att springa får du en bättre kondition och det gör att du även orkar mer i det vanliga livet. Löpning tar inte tid ifrån dina barn eller från ditt jobb, det ger snarare dig mer energi att få vara med barnen och du orkar mer på jobbet.

Fördel 14 med löpträning: Du kommer prestera bättre

Genom att springa kommer du inte bara bli starkare och orka springa både snabbare och fortare. Det kommer även göra att du presterar bättre både i skolan så väl som på jobbet. Du får lättare att koncentrera dig och mer ork under hela dagen.

Fördel 15 med löpträning: Du blir gladare och mår bättre

Hur många har inte känt att man blir så mycket gladare efter en löprunda? Löpningen ger dig en massa endorfiner som gör att du blir gladare och helt enkelt mår bättre!


Vill du få ny inspiration i din löpträning?

Ett tips är att då hänga med i våra löpargrupper! Till oss är alla välkomna. Vi erbjuder även träning online samt olika träningsutmaningar.


En kommentar
  1. Perceptionsförmåga tränas vid terränglöpning tror jag. Del av fördel 2, bra för hjärnan. Man uppfattar sin plats och relation till omgivningen och underlaget. Hjärnan tolkar och hjälper löparen var och hur man ska sätta fötterna.