Senaste nytt från Runacademy:

Detta inlägg är från Runacademy's grundare Petra Kindlund
Januari 06, 2017

Det visar riktigt kalla grader i hela Sverige just nu. Hur ska man tänka kring träning utomhus när det kryper ner flera grader under nollan?

Att springa i kraftig kyla påfrestar luftrören och det gäller att vara försiktig. Anstränger du lungorna väldigt hårt och länge i kyla så finns en risk att få ansträngningsastma, förkylning och andra hälsoproblem. Blir du väldigt hostig efter ett pass i kyla så är det ett tecken på att luftrören har blivit ansträngda.

Om du inte är van att springa i kallare väder så är det viktigt att ta det lugnt och lyssna på kroppen. Luftrören kan bli extra ansträngd när du inte är van. Kroppen kan även kännas tyngre och segare vid kylan så ingen idé att jämföra tider från varmare grader utan ta löpningen i din egen tak. När det är kallt ute så är det också extra viktigt att värma upp ordentligt innan du ökar tempot då det tar en tid en längre tid innan kroppen blir varm och kommer igång.

Här kommer några rekommendationer att utgå ifrån när det kommer till löpning i kyla:

– Om det är kallare än minus 10 grader så ska du inte köra tuffare intervaller om du inte använder en andningsmask. Det kan vara farligt och påverkar luftrören negativt. Nöj dig då med enbart en lättare joggingtur.

– Om det är kallare än minus 15 så ska du helst inte springa utomhus om du inte äger en andningsmask. Med andningsmask kan du utan problem springa utomhus till uppemot 25 minusgrader och det går bra att till och med köra intervaller. Andningsmasken värmer luften och hjälper även till att hålla kinderna varma.

– Se till att du använder mössa och halsduk. Hela 70% av värmen passeras ut genom huvudet. Klä dig gärna också lager på lager istället för en tjock tröja . Det kommer hålla dig varmare och det är även lättare att ta av sig ett tunt lager om det blir för mycket. Undvik kläder i bomull då det suger åt sig svett och vätska och enbart gör dig ännu tyngre. Träningskläder med funktionsmaterial är att föredra. Tänk på att du också blir varm när du springer, ett bra riktmärke är att du ska vara lite kall den första kilometern när du springer för att du ska ha klätt dig lagom.

– Om du vill köra ett löppass men inte gå ut eller har tillgång till ett löpband, då kan vi tipsa om Petras pulspass som finns i träningsbanken på medlemssidan. Det här är ett pass där vi kör flera olika löpskolningsövningar på stället inomhus och du kommer få upp en rejäl puls som gör att du får ett riktigt bra konditionspass. På endast 40 minuter får du en riktigt bra genomkörare.

Lycka till nu med vinterlöpningen. Även om det är kallt så är det samtidigt väldigt vackert och skönt att ta sig ut!

(null)

(null)

Comments are closed.

Fler inlägg:
Bloggarkiv: