Stäng star

Runacademys blogg

Cirkelpass ger effektiv träning

Publicerad

Därför är cirkelstyrka effektivt sätt att träna

Cirkelstyrka är ett effektivt sätt att träna hela kroppen. Upplägget går ut på att du gör ett antal övningar efter varandra eller med kort vila mellan varje övning. Fördelen med detta upplägg är att det ger effektiv träning då du kan kombinera överkroppsövningar med underkroppsövningar och på så sätt få ett tidseffektivt pass. Vi på Runacademy har släppt ett nytt styrkepass där vi just gör cirkelstyrka. Passet är utformat för att möta dig på din nivå då vi har en lättare samt en mer utmanande version av passet.

Passet inleds med rörlighet för att mjuka upp kroppen och förbereda den för träning. Sedan kommer vi arbeta med övningar som stärker både ben, vader, bål och armar.

Fördelar med att träna styrka som löpare

Fördelarna med att göra styrketräning som en del av din träningsrutin som löpare är flera. Genom att stärka de muskler som vi arbetar med i löpningen blir de mer tåliga och du kan på ett bättre sätt hantera den repetitiva belastningen som löpningen innebär. Styrketräning gör även att du orkar mera i löpningen då man har sett att löpare som även gör styrketräning förbättrar sin löpekonomi, alltså att det krävs mindre syre vid given löphastighet.

Med hjälp av styrketräning kan du också stärka upp obalanser i kroppen. Känner du att du blir trött i en specifik muskelgrupp eller lättare får ont på en sida av kroppen kan styrketräning hjälpa till att förebygga och förbättra detta!

Genom att inkludera styrketräning i ditt träningsprogram kan du som löpare alltså förbättra din prestation, minska skaderisken och främja långsiktig hälsa och välmående!

Träna vart du vill med Runacademy onlineträning

Vill du komma igång med effektiv styrketräning ska du därför bli medlem på Runacademy onlineträning. Läs mer och anmäl dig här!