Stäng star

Runacademys blogg

Du behöver ha tålamod

Publicerad

Det finns tyvärr ingen quick-fix när det gäller att komma igång att träna och vi vet att det kan vara extra tufft att komma igång med löpningen när man aldrig tidigare har sprungit. När kroppen inte är van med en viss rörelse, i detta fall löpningen, är det lätt att kroppen säger ifrån och det kommer kännas extra tungt och jobbigt för dig periodvis.

löpare springer tillsammans

När du vill komma igång med löpningen gäller det att ha att ha tålamod. Resultatet av träningen kommer inte alltid med en gång. Det tar tid innan den där känslan av att det känns lätt och härligt att springa infinner sig. Kroppen måste hinna anpassa sig. Ge löpningen tid och du kommer känna av effekterna av träningen vilket då kommer kännas lättare att springa.

Kämpa vidare och ge löpningen åtminstone åtta veckor med 2-3 pass per vecka. Efter dessa veckor kommer du känna att flåset kommer bli bättre och musklerna du arbetar med när du springer kommer bli starkare. Men det gäller att inte stressa eller forcera fram resultaten utan tillåt dig själv att vara på den nivå du är just nu och utgå därifrån.

Lär känna din kropp

Kör man på för hårt i början finns risken att man får en känning någonstans i kroppen. Det är viktigt att inte ignorera dessa smärtsignaler, utan smärta är kroppens sätt att säga att någonting är fel! Att jobba emot kroppen och smärtan kommer enbart förvärra den begynnande skadan. Även om du bara förnimmer en ömhet under ett träningspass bör du vara försiktig. Inget pass är så viktigt att det är värt att riskera en långvarig skada.

Ofta kan ett pass för mycket vara helt avgörande för om du får en långvarig skada eller om det inte blir någonting. Det är därför alltid bättre att ta en säkerhetsdag än att träna med smärta. Springer du med smärta går det sällan över utan det blir snarare värre och värre. Du kan alltså inte “springa bort smärtan”. Vila från löpningen tills det känns bättre och starta sedan upp försiktigt.

Även fast du har ont någonstans är det bra att hålla igång kroppen, det gör att du inte tappar i kondition och styrka. Ofta fungerar det bra att träna styrketräning och även att göra alternativ konditionsträning så som simning, cykel eller crosstrainer.

Det kommer komma jobbiga dagar

När man börjar löpträna är det inte enbart en dans på rosor. De allra flesta får svackor, vissa dagar eller perioder är bättre än andra. Det är just i dessa svackor som det är extra viktigt att man kör på ändå, annars blir det bara jobbigare den dag man vill återuppta sin träning igen. Du får börja om från början igen med den träning som du har byggt upp.

Det finns även en risk att du drar på dig en infektion, tex en förkylning, och tvingas till uppehåll i din träning. Det är alltid tråkigt att behöva stå över ett träningspass när man känner att man är på gång och motivationen är på topp. Men lyssna på kroppens signaler och ta dem på allvar, med en infektion i kroppen ska man inte träna. Känner man att man har en begynnande infektion kan man tjäna på att sätta in en vilodag så det inte utvecklas till något större.

 

Vill du ha hjälp att komma igång med din träning kan vi rekommendera våra löpargrupper som startar den här veckan. Här kan ni träna med oss under veckan:

tis
19
mars

Alingsås

18:15
tis
19
mars

Arboga

18:00
tis
19
mars

Avesta

18:00
mån
18
mars

Boden

18:30
tis
19
mars

Bollebygd

18:00
tors
21
mars

Bollnäs

18:00
ons
20
mars

Borlänge

18:00
tors
21
mars

Borås

18:00
tors
21
mars

Bromma

18:15
tis
19
mars

Danderyd

18:15
tis
19
mars

Duved

18:00
ons
20
mars

Ekerö

18:30
mån
18
mars

Enköping

18:45
ons
20
mars

Enskede

18:15
ons
20
mars

Eskilstuna

18:00
tis
19
mars

Falkenberg

18:30
tis
19
mars

Falun

18:00
ons
20
mars

Farsta

18:15
tis
19
mars

Gustavsberg

18:15
ons
20
mars

Gällivare

18:00
mån
18
mars

Gävle

18:00
ons
20
mars

Göteborg - Hisingen

18:15
mån
18
mars

Göteborg - Mölndal

18:15
ons
20
mars

Göteborg - Ruddalen

18:15
ons
20
mars

Göteborg - Skatås

18:15
ons
20
mars

Hallsberg

18:00
tors
21
mars

Halmstad

18:00
mån
18
mars

Haninge

18:15
ons
20
mars

Haparanda

18:15
ons
20
mars

Helsingborg

18:15
tors
21
mars

Huddinge

18:15
ons
20
mars

Hudiksvall

18:00
mån
18
mars

Hässelby

18:15
ons
20
mars

Hässleholm

18:15
ons
20
mars

Järfälla

18:15
ons
20
mars

Jönköping

18:00
ons
20
mars

Kalmar

18:00
mån
18
mars

Karlskrona

18:00
mån
18
mars

Karlstad

18:00
mån
18
mars

Katrineholm

18:00
tis
19
mars

Kiruna

18:00
mån
18
mars

Kristianstad

18:00
mån
18
mars

Kristinehamn

17:30
mån
18
mars

Kungsbacka

18:15
ons
20
mars

Köping

18:15
tis
19
mars

Laholm

18:00
tis
19
mars

Landskrona

18:15
ons
20
mars

Leksand

18:15
ons
20
mars

Lidingö

18:30
tis
19
mars

Limmared

18:00
mån
18
mars

Linköping - Ljungsbro

18:15
tis
19
mars

Linköping - Vidingsjö

18:00
mån
18
mars

Lomma

18:00
tis
19
mars

Luleå

18:00
ons
20
mars

Lund

18:00
tis
19
mars

Malmö - Bulltofta

18:00
tors
21
mars

Malmö - Tygelsjö

18:00
tis
19
mars

Mariefred

18:15
ons
20
mars

Mariestad

18:00
mån
18
mars

Märsta

18:15
mån
18
mars

Nacka

18:15
ons
20
mars

Norrköping

18:00
ons
20
mars

Norrtälje

18:30
ons
20
mars

Nyköping

18:00
tis
19
mars

Nynäshamn

18:15
tors
21
mars

Nödinge

18:15
mån
18
mars

Piteå

18:30
tis
19
mars

Rättvik

18:15
tis
19
mars

Sandviken

18:00
tis
19
mars

Sjöbo

18:30
mån
18
mars

Skellefteå

18:00
tis
19
mars

Skärholmen - Sätra

18:15
tors
21
mars

Skövde

18:00
mån
18
mars

Smögen

18:00
ons
20
mars

Sollentuna

18:15
tis
19
mars

Solna

18:15
ons
20
mars

Stockholm - Essingeöarna

18:15
tors
21
mars

Stockholm - Hammarby Sjöstad

18:15
tis
19
mars

Stockholm - Kungsholmen

18:15
mån
18
mars

Stockholm - Liljeholmen

18:15
ons
20
mars

Stockholm - Södermalm

18:15
tors
21
mars

Stockholm - Vasastan

18:15
mån
18
mars

Stockholm - Östermalm

18:15
ons
20
mars

Sundsvall

18:00
mån
18
mars

Sälen

18:15
mån
18
mars

Södertälje

18:15
tors
21
mars

Tierp

18:00
mån
18
mars

Trollhättan

18:15
ons
20
mars

Tumba

18:15
tis
19
mars

Tyresö

18:15
mån
18
mars

Täby

18:00
tis
19
mars

Umeå

18:00
ons
20
mars

Uppsala - City

18:00
tors
21
mars

Uppsala - Gränby

18:00
mån
18
mars

Uppsala - Stadsskogen

18:00
ons
20
mars

Vallentuna

18:15
ons
20
mars

Varberg

18:15
mån
18
mars

Vimmerby

18:30
mån
18
mars

Visby

18:00
mån
18
mars

Västerås

18:15
mån
18
mars

Växjö

18:00
tis
19
mars

Ystad

18:15
mån
18
mars

Älvsjö

18:15
tis
19
mars

Åkersberga

18:00
tis
19
mars

Åland

18:00
ons
20
mars

Åmål

18:00
mån
18
mars

Öland

18:00
mån
18
mars

Örebro

18:00
tors
21
mars

Örnsköldsvik

18:30
tis
19
mars

Östersund

18:00
tis
19
mars

Östhammar

18:30

Kommentarer avstängda.