Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Kom igång med din löpning!

Publicerad

Är du nybörjare och vill komma igång med löpningen? Häng då med oss i höstens löpargrupper där vi hjälper vi dig att komma igång. Vi har en grupp för helt nybörjare!

Nybörjargrupp löpning

När man väl har bestämt sig för att komma igång blir man ivrig och tror att man måste springa fort för att träningen ska ha effekt. Första passet river man av en runda på fem kilometer och startar allt vad man har. Efter två kilometer är man helt slut och fortsättningen blir en ren pina. Man vill aldrig springa igen. Usch vad trist det är med löpning. Det dröjer några dagar innan nästa pass och då är ångesten stor inför passet. Efter tre veckors intensiv löpningen har man tröttnat på att springa. Att springa var ju inte särskilt kul och mest jobbigt. Hur kan man tycka om det här?

Känner du igen dig? Det absolut viktigaste när man är ny till löpning är att man gör precis tvärtom och börjar försiktigt. Att springa sliter hårt på kroppen då muskler, leder och ligament inte är vana, det är då som skaderisken är som störst. Att då börja för hårt riskerar endast att du blir skadad. När du är ny till löpning så kommer du få snabba resultat även om du tar det försiktigt. För att utvecklas och bli bättre krävs att man utmanar kroppen och gör nya saker – har du inte sprungit tidigare så är det en tillräcklig utmaning för att du ska utvecklas och gå framåt. Det finns därför ingen anledning att hetsa. Ta det försiktigt och börja långsamt.

Det blir lättare att komma igång tillsammans med andra

Vi vet att det kan vara extra tufft att komma igång med löpningen när man aldrig tidigare har sprungit och det kräver en del tålamod. Är man helt ny så kommer det i början att kännas extra tungt och jobbigt. Att då komma igång med löpningen tillsammans med andra och med en coach som vägleder gör det hela mycket lättare.

Hur fungerar gruppen för nybörjare?

Nybörjarna kommer att köra i en egen grupp och totalt ingår 13 pass där vi varvar jogg med gång på träningarna för att successivt vänja kroppen vid belastningen att springa. Du kommer även få lära dig mer hur löpningen kan varieras genom att testa springa i olika farter så väl som på olika underlag. Vi kommer dessutom att fokusera en hel del på löpteknik som kommer göra att löpningen blir både skonsammare och kännas mycket lättare. På detta blir det en del olika styrkeövningar som är extra viktiga att göra när man är ny som löpare för att undvika skador.

Tillsammans med vår löpargrupp för nybörjare kommer du att hitta den sanna löparglädjen! 

Nybörjare inom löpning

Tack vare Runacademy har Helene kommit igång med löpningen och nu hittat löparglädjen! Läs mer HÄR om en hur Helene tycker det är att springa med oss. 

TIPS: Till hösten finns även en löpargrupp online som gör att du även kan delta på distans – perfekt för dig som inte har möjlighet att fysiskt närvara vid våra pass!


Skriv en kommentar:

Din e-postadress kommer inte publiceras.