Stäng

Senaste nytt från Runacademy

Tänk på när du lär dig ny löpteknik

Publicerad

Den här veckan har vi kört igång höstens löpargrupper, så skoj! Alla nya deltagare i löpargrupperna har denna vecka fått jobba med sin löpteknik. Här kommer några tips att tänka på när du börjar öva in en ny löpteknik.

löpteknik övningar

1) Starta successivt

När man börjar med nya rörelser som kroppen inte är van vid så gäller det att starta försiktigt och öka belastningen successivt. När du springer på ett annat sätt så kommer nämligen andra muskler att få jobba som kroppen inte är van vid. Framförallt så kan du känna att det tar mer i vaderna.

Det är därför väldigt viktigt att du ökar successivt med träningen och att du inte kör lika ofta och lika många turer med den nya tekniken som du brukar. Det är bättre att du springer kortare turer eller att du under ett pass fokuserar lite extra på tekniken under några delar av turen. Om vaderna känns väldigt trötta och stumma har du troligtvis gått på lite för hårt och då är det viktigt att lyssna på kroppen och inte forcera framåt för mycket. Första två veckorna är det viktigt att vara extra försiktig.

2) Sänk tempot och fokusera på tekniken

När du ska lära dig en ny teknik så är det mycket bättre att du sänker tempot och gör rätt än att du springer snabbt och fel. Om du på träning pressar dig hårt så är det svårt att tänka på tekniken och kroppen faller tillbaka i sitt vanliga mönster.

3) Nöt den nya tekniken

För att få in den nya tekniken så måste du ofta tänka på hur du springer. Så fort du glömmer att tänka på hållningen så kommer du att tappa den. De första två veckorna ska du helst tänka på tekniken på alla pass även om du kanske inte gör det under hela passet. Det är viktigt för att tekniken ska sätta sig i muskelminnet och på sikt sitta där mer naturligt utan att du inte behöver tänka på det lika mycket.

Om du joggar en tur på 40 min så kan du dela upp det och under 5 min tänka extra på tekniken och göra det under 3 tillfällen under löpturen. Du behöver dock inte springa fortare utan håll samma tempo. Tillslut kommer du inte behöva tänka lika mycket på tekniken utan den kommer av sig själv. Ha tålamod!

3) Komplettera träningen med styrketräningen

För att orka hålla upp löpsteget under en längre sträcka så gäller det att ha styrka i musklerna som klarar av det. Framförallt är det viktigt att vara stark i bålen, vader, höfter och baksida lår. På vår onlinesida hittar du mängder av olika styrkeprogram i vår träningsbank. Det är bra att du får in minst ett styrkepass i veckan.

4) Höj farten försiktigt

När du känner att tekniken börjar sätta sig mer naturligt och du inte får lika mycket träningsvärk av att springa på det nya sättet så kan du börja att springa med något högre fart. Låt det gå minst en vecka innan du börjar med någon form av intervaller. Även om du kör i ett hårdare tempo så är det viktigt att hålla igen något för att orka bibehålla ett bra löpsteg. Tänk hela tiden på hållningen, armarna, benen, lutningen och så vidare. Även om du ökar tempot något så är det viktigare att du tänker teknik före tider och fart.

5) Räkna med minst tre veckor

För att ändra sin löpteknik så får du räkna med minst tre veckors övning innan det börjar att sätta sig naturligt och då gäller det att du även jobbar med tekniken flera gånger i veckan. Löpteknik är något som du sedan alltid måste jobba med och du blir aldrig fullärd. Vi rekommenderar att du därför fortsätter att köra löpteknikövningar minst en gång i veckan även efter den första perioden på tre veckor.

Vill du också vara med i höstens löpargrupper men inte anmält dig än? Lugn, det finns fortfarande plats. Anmäl dig här.

Lycka till med din teknikträning! På vår onlinesida och i vår kunskapsbank hittar du många bra träningspass och tips som förbättrar din löpteknik. Vi har även en löpteknikkurs online för dig som vill fördjupa dig ytterligare.

tis
16
april

Alingsås

18:15
tis
16
april

Alingsås

18:15
tis
16
april

Arboga

18:00
tis
16
april

Avesta

18:00
mån
15
april

Boden

18:30
tis
16
april

Bollebygd

18:00
tors
18
april

Bollnäs

18:00
ons
17
april

Borlänge

18:00
tors
18
april

Borås

18:00
tors
18
april

Bromma

18:15
tis
16
april

Danderyd

18:15
tis
16
april

Duved

18:00
ons
17
april

Ekerö

18:30
mån
15
april

Enköping

18:45
ons
17
april

Enskede

18:15
ons
17
april

Eskilstuna

18:00
tis
16
april

Falkenberg

18:30
ons
17
april

Farsta

18:15
tis
16
april

Gustavsberg

18:15
ons
17
april

Gällivare

18:00
mån
15
april

Gävle

18:00
ons
17
april

Göteborg - Hisingen

18:15
mån
15
april

Göteborg - Mölndal

18:15
ons
17
april

Göteborg - Ruddalen

18:15
ons
17
april

Göteborg - Skatås

18:15
ons
17
april

Hallsberg

18:00
tors
18
april

Halmstad

18:00
mån
15
april

Haninge

18:15
ons
17
april

Haparanda

18:15
ons
17
april

Helsingborg

18:15
tors
18
april

Huddinge

18:15
ons
17
april

Hudiksvall

18:00
mån
15
april

Hässelby

18:15
ons
17
april

Hässleholm

18:15
ons
17
april

Järfälla

18:15
ons
17
april

Jönköping

18:00
ons
17
april

Kalmar

17:45
mån
15
april

Karlskrona

18:00
mån
15
april

Karlstad

18:00
mån
15
april

Katrineholm

18:00
tis
16
april

Kiruna

18:00
mån
15
april

Kristianstad

18:15
mån
15
april

Kristinehamn

17:30
mån
15
april

Kungsbacka

18:15
ons
17
april

Köping

18:15
tis
16
april

Laholm

18:00
tis
16
april

Landskrona

18:15
ons
17
april

Leksand

18:15
ons
17
april

Lidingö

18:30
mån
15
april

Linköping - Ljungsbro

18:15
tis
16
april

Linköping - Vidingsjö

18:00
mån
15
april

Lomma

18:00
tis
16
april

Luleå

18:00
ons
17
april

Lund

18:00
tis
16
april

Malmö - Bulltofta

18:00
tors
18
april

Malmö - Tygelsjö

18:00
tis
16
april

Mariefred

18:15
ons
17
april

Mariestad

18:00
mån
15
april

Märsta

18:15
mån
15
april

Nacka

18:15
ons
17
april

Norrköping

18:00
ons
17
april

Norrtälje

18:30
tis
16
april

Nynäshamn

18:15
tors
18
april

Nödinge

18:15
mån
15
april

Piteå

18:30
tis
16
april

Rättvik

18:15
tis
16
april

Sandviken

18:00
tis
16
april

Sjöbo

18:30
mån
15
april

Skellefteå

18:00
tis
16
april

Skärholmen - Sätra

18:15
tors
18
april

Skövde

18:00
tis
16
april

Smedjebacken

17:45
mån
15
april

Smögen

18:00
ons
17
april

Sollentuna

18:15
tis
16
april

Solna

18:15
tors
18
april

Stockholm - Hammarby Sjöstad

18:15
tis
16
april

Stockholm - Kungsholmen

18:15
mån
15
april

Stockholm - Liljeholmen

18:15
ons
17
april

Stockholm - Södermalm

18:15
tors
18
april

Stockholm - Vasastan

18:15
mån
15
april

Stockholm - Östermalm

18:15
ons
17
april

Sundsvall

18:00
mån
15
april

Sälen

18:15
mån
15
april

Södertälje

18:15
tors
18
april

Tierp

18:00
mån
15
april

Trollhättan

18:15
ons
17
april

Tumba

18:15
tis
16
april

Tyresö

18:15
mån
15
april

Täby

18:00
tis
16
april

Umeå

18:00
ons
17
april

Uppsala - City

18:00
tors
18
april

Uppsala - Gränby

18:00
mån
15
april

Uppsala - Stadsskogen

18:00
ons
17
april

Vallentuna

18:15
ons
17
april

Varberg

18:15
mån
15
april

Vimmerby

18:30
mån
15
april

Visby

18:00
mån
15
april

Västerås

18:15
mån
15
april

Växjö

18:00
tis
16
april

Ystad

18:15
mån
15
april

Älvsjö

18:15
tis
16
april

Åkersberga

18:00
tis
16
april

Åland

18:00
ons
17
april

Åmål

18:00
mån
15
april

Öland

18:00
mån
15
april

Örebro

18:00
tors
18
april

Örnsköldsvik

18:30
tis
16
april

Östersund

18:00
tis
16
april

Östhammar

18:30

Kommentarer avstängda.